Wat is de benaming verstuiver van ruitenwisservloeistof?

Hallo

gisterenavond is mijn verstuiver voor ruitenwisservloeistof op onverklaarbare wijze afgebroken, nu wil ik er vandaag iets over opzoeken, maar ik vind niets, omdat ik die exacte benaming of omschrijving niet ken.

Wat is de benaming voor de verstuiver van de ruitenwisservloeistof op de de voorruit?

Bedankt

6 jaar geleden
in: Auto's
1.1K
Erna55
6 jaar geleden
Ruitensproeier.

Antwoorden (1)

In het algemeen zou ik daar het woord ruitensproeiermondje voor gebruiken, en zoeken met die term geeft ook hits met afbeeldingen die de aangeven dat dit ons bij goede resultaten brengt.

“Een naald/speld om bevroren _ruitensproeiermondjes_ mee open te prikken.”
http://oldtonew.brugginkcaravans.nl/blog/2012/11/30/winterkamperen/

Ik zie dat woord ook in de Autoweek:
“De _ruitensproeiermondjes_ op de motorkap zijn niet te stellen en sproeien niet tegen de ruit, maar tegen je ruitenwissers (wel met veel kracht).”
https://www.autoweek.nl/autoreview/32291/fiat-punto-evo-13-multijet-16v-85-dynamic-2011/

Deze onderdelensite gebruikt die term ook:
“De functie van de _ruitensproeiermond_
Bij nat weer zorgt zand, maar ook ander door banden opspattend vuil van het wegdek, ervoor dat achteropkomend verkeer een verminderd zicht heeft door een vuile voorruit. Het wettelijk bepaalde zicht wordt geleverd door de ruitenwisser en ruitensproeiers. De wasser spuit een wasstraal op de ruit, waarmee wissers met behulp van de vloeistofpomp het vuil verwijderenden.
Dit gebeurt door middel van een gelijkmatige aanvoer, waarbij de staat automatisch kan worden aangepast naar een kleinere doorsnede bij dezelfde hoeveelheid vloeistof, waardoor de _ruitensproeiermond_ een lange vloeistofstraal geeft.” [...]
https://www.topautoonderdelen.nl/automaterialen/sproeiwaterverdeler/10711

Het in de link naar die bron gebruikte woord _sproeiwaterverdeler_ is als onderdeelnaam binnen de afdeling ruitensproeiers uiteraard óók nog een mogelijkheid, wanneer eenmaal duidelijk is dat het gaat om het besproeien van een voorruit van een auto.

(Er is ook een slordig uit het Duits vertaalde onderdelensite waar ze een voorruit een schijf noemen, nou ja zeg!, en daar herkennen ze het woord ruitensproeiermondje wel maar ze noemen het dan zelf domweg ruitensproeiers.
https://www.onderdelenshop24.com/ruitensproeier )
Bordensteker