Oldtimer Fiat 133, is de gaskabel nou kapot of niet?

Het gaat over een Fiat/Seat 133 van 1975.
Het gaspedaal is sinds vandaag ''los'' zeg maar , ik kan hem vrij bewegen en hij geeft geen tegendruk meer.
Tevens alles losgehaald en bekeken, gaskabel(binnenkabel) laat zich er niet uittrekken vanuit de gaspedaal kant , daar zit hij goed vast, en ook niet eruittrekbaar bij de carburateur , ook daar zit hij vast. Echter zit de gaskabel voor aan een beugeltje vast die meebeweegt met de gaspedaal, zou dit beugeltje wellicht het probleem kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (1)

Normaal is het zo dat uw op het gaspedaal duwende voet de binnenkabel een paar centimeter uit de buitenkabel het interieur intrekt.

In de motorruimte moet dan het andere uiteinde van de binnenkabel juist een stuk naar binnen getrokken worden, de omhullende buitenkabel in. En met die relatieve beweging wordt dan de gasklep van de carburateur bediend.

Maar als de bevestiging van de buitenkabel op de carburateur losgeraakt is, dan beweegt niet de binnenkabel (tegen een trekveer in) van de carburateur af, maar de buitenkabel kan nu zelf in beweging komen, waarbij deze dichter naar de carburateur toe beweegt, over de hier nu zelf niet meer bewegende binnenkabel heen. Het uiteinde van de buitenkabel glijdt nu dus over de stilstaande binnenkabel heen, min of meer zoals een mouw van een jas die je uittrekt over de arm heen glijdt.
Doordat de binnenkabel nabij de carburateur niet zelf beweegt, kan deze ook nergens meer aan trekken, en de gasklep wordt dus niet bewogen, wat wél de bedoeling van de chauffeur is.

De binnenkabel is dus nergens gebroken, en de buitenkabel ook niet, maar het uiteinde van de buitenkabel moet door het weer vastzetten van het beugeltje of het vernieuwen daarvan gefixeerd worden ten opzichte van de carburateur. Uw veronderstelling is correct: het losgeraakte en nu met de bewegingen van het gaspedaal meebewegende beugeltje is hier de boosdoener.
Bordensteker