waarom mag mijn Ford Focus maar 800kg geremd trekken?

Ik heb een Ford Focus Trend 1.6 met 74 pk automaat uit 2005 met een max. geremd trekgewicht van 800 kg. De Ford Focus Futura automaat, de voorloper, mag 1200 kilo trekken. En vrijwel alle andere Ford Focussen ook. Ik ben nu aan het uitzoeken waar deze keuze vandaan komt. Ford Nederland blijft hier vaag in en op internet lees ik alleen maar hardop gegis. Wie heeft het antwoord?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
2.3K

Antwoorden (1)

Een autofabrikant heeft zo zijn redenen om een bepaald type auto toch een naar inzicht van de gebruiker laag aanhangergewicht mee te geven. Dit is afhankelijk van een complex van factoren. Naast de motorconstructie (vermogen, koppel, capaciteit van het koelsysteem), heeft dat te maken met de constructie (stijfheid) van het onderstel, de krachten die de transmissie kan verwerken en niet in het minst de capaciteit van de remmen. De handrem maakt hiervan ook onderdeel uit (hellingproef) en ook hoe de auto reageert op de oplooprem van de aanhanger.

Daarnaast kan het ook een kwestie van marketing zijn, om kopers van een trekkende auto naar een ander model of hogere klasse te sturen. De fabrikant mag elk trekgewicht opgeven (ook 0kg), de keuringsinstantie test alleen of dat ook kan worden gehaald. Kortom, de oorzaak kan in allerlei technische en strategische factoren liggen die de fabrikant niet hoeft prijs te geven. Je hebt er verder ook weinig aan: je kunt de auto technisch wel wijzigen, maar dat zal niet leiden tot een hoger toegestaan trekgewicht in de papieren van de auto.

Toegevoegd na 1 uur:
Een andere reden die ik heb gevonden, is de milieuklasse cq. het energielabel. Door het laadvermogen en het trekgewicht op papier te verlagen wordt op papier de maximale belasting van de auto lager en stoot hij op papier minder CO2 uit bij die maximale belasting. Door deze administratieve truc kan een auto in een betere milieuklasse cq. energielabel worden verkocht. Dit zorgt ook voor een lagere bijtelling.

Hoewel het niet op de site van de RDW vermeld staat bij de mogelijke wijzigingen, schijnt het mogelijk te zijn om de auto te laten testen en keuren en de kentekengegevens te laten aanpassen. Dat schijnt vrij kostbaar te zijn, maar ik kan niet vinden hoeveel het kost. Je moet zelf een trekgewicht opgeven en er wordt getest of dat kan; er wordt dus niet een maximum bepaald. Het succesvol halen van de test wisselt, omdat je niet van tevoren weet waar de beperking van je auto nu precies vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een vriend van mij heeft zijn auto met succes laten ophogen bij het RDW. Als ik jou bericht zo lees, kan het best zijn dat dit mij dus ook met succes zou kunnen gaan lukken. Ik zal het RDW morgen er eens over opbellen. Ik ben vast de eerste niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Maar pff. Milieuklasse. Ik weet toch dat een auto met caravan per definitie er niet zuiniger op wordt? Om het trekken van 200 kg meer nu alleen maar voor de milieuklasse te laten :D:D. Ik vind het een beetje flauw van Ford
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@taya22 heb je het RDW nog kunnen bereiken met je vraag over de kosten?