Kan je auto door grotere velg langzaam gaan rijden?

Ik heb een auto die had 185.60.14r bande en ging 210
Ik heb die vervange met 195.55.15r bande
En gaat 190 kan dit

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
1.3K

Antwoorden (1)

Indien je een grotere band ( diameter ) monteert dan volgens de fabriek's specificaties gaat het voertuig sneller . Indien de kracht daarvoor aanwezig is ( koppel , pk ) jouw km teller weet niet dat jij een grotere band hebt gebruikt. De snelheid wordt niet via de grond gemeten zoals bij satelliet navigatie . Maar de versnellingsbak heeft een instelling aan de hand van de omwentelingen weet die de snelheid. En ja die weet niet dat jij andere banden heeft . Mogelijk rij jij al harder of je auto mist de kracht ( pas op je krukas )
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus hoe groter de band Hoe meer cm per omwenteling je maakt 10% meer maakt al heel uit . Het kost wel meer kracht om een groot wiel in beweging te zetten ( lagere start snelheid ) En enorm veel kracht in combinatie met de progressief toenemende van de lucht weerstand om de top snelheid te halen met als ( mogelijk ) gevolg hij haalt z'n topsnelheid niet . Trekt minder op hoger gebruik en het gevaar van overbelasting motor ( schade krukas ) . Zie de banden maat als het laatste tandrad van de versnelling . Mogelijk dat je ten opzichte van de grond wel je top haalt. ? Of ja een versnelling terug . Dus een actie met grotere velg of banden kan totaal averechts uitpakken . Schade aan de carrosserie , motor en je km teller geeft niet meer juist aan .
tinus1969
7 jaar geleden
De vraag is of je er echt sneller door rijdt. Bij hoge snelheden is namelijk de luchtweerstand beperkend en kan de moor niet meer vermogen leveren om te luchtweerstand te overwinnen. Overigens, waar rijd jij 210?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij genoeg vermogen ja dan rij je sneller . Mogelijk rij je al sneller maar je km werkt niet meer juist bij een wielmaat grotere wielmaat . Ja de top snelheid is hoger de start snelheid is lager ( wel minder wiel spin bij genoeg vermogen ) dus bij voldoende vermogen Ja . Maar veel moderne auto halen in de hoogste versnelling ook hun top snelheid niet .vaak een verzet terug geeft net de power ( het juiste toeren gebied )
Om de luchtweerstand die enorm progressief toeneemt te doorklieven .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je band is een cm breder zie ik, dit geef meer weerstand. Als de totale omtrek van je wiel groter is zou hij in theorie sneller moeten gaan en kan de teller inderdaad afwijken. Maar ik had een keer 2 inch groter genomen toen werd mijn band ook een flink stuk dunner dus was de totale omtrek bijna hetzelfde.