Rare geluid van mijn voor wiellen als ik stuur volledig recht of links draaid en acheruit rijd.wat is oorzaak?

Mijn auto BMW X5 bouwjaar 2004 km 200,000 diesel 3 liter.
ik heb 2 problemen :
1)Rare geluid van mijn voor wiellen als ik stuur volledig recht of links draaid en acheruit rijd.wat is oorzaak?ik heb draag armen set vooras compleet set venieuwed maar help niet.

2)als ik op de autosnelweg drempel van slecht asfalt over rijd ik krijg een heivige schud.wat is mis?ik ga nu 4 nieuw banden kopen, maar ik ben zeker niet van banden zijn.

Graag advies

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
4.8K
Bordensteker
7 jaar geleden
Als het hevige schudden veroorzaakt wordt door versleten schokbrekers, dan is dat soms te zien aan ongelijkmatige slijtage van de banden. (Maar een vreemd slijtagebeeld kan ook zichtbaar worden door een slechte wieluitlijning. Of slecht gebalanceerde wielen – maar dat zou je bij bepaalde snelheden dan continu moeten kunnen merken.)
Dus kijk goed naar de oude banden alvorens de nieuwe erop gaan.

Antwoorden (1)

Een krakend geluid tijdens het sturen is een probleem wat bij vele auto merken kan voorkomen. Maar het vinden van dit krakende knarsende geluid is vaak moeilijk thuis te brengen. Vooral omdat het zelfde geluid onbelast (op de krik of brug) vaak niet hoorbaar is. Al snel komt de vraag is het de homokineet van de aandrijfas of komt het geluid van de veerpoot rubber/lager of wiellager vandaan. De een noemt het krakend de ander knarsend en weer een ander een schurend geluid. Als je maximaal naar links of recht stuurt hoor je aan het eind ook wel eens een geluid maar dat klinkt vrij onschuldig. Dit geluid komt meestal van de stuurbekrachtiging vandaan. Wat je daarbij kan doen is de vloeistof van de stuurbekrachtiging controleren. Maar over het algemeen is daar niets mee aan de hand. Wat wel meer voorkomt is het stuklopen van een aandrijfas (homokineet) Deze zal al hoorbaar zijn als je een normale linkse of rechtse bocht maakt. Het geluid wat daarbij vrij komt is een bonkend geluid of het geluid alsof je knikkers hoort vallen. Zeker als de stofhoes stuk is of stuk is geweest en het homokineet vet er langere tijd uit is geweest + stof en vocht de vrije baan hebben gehad, loopt deze homokineet regelmatig stuk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
+
Voor wat meer uitleg van de vakterm 'homokineet': zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Homokinetische_koppeling .
Met name vanwege de plaatjes die het standaardprobleem van de aandrijving van voorwielen die ook moeten kunnen sturen goed in beeld brengen. Een X5 heeft nu eenmaal vierwielaandrijving.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn compliment voor je uitgebreide antwoord +