Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Airco auto zelf schoon te maken?

Als ik de airco in de auto aan heb ruikt het erg muf dus ik denk dat er bacteriegroei in het systeem zit. Is dat makkelijk zelf schoon te maken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
1.5K
paulus811
7 jaar geleden
Voor een paar tientjes laat je dit reinigen. De spuitbusjes die ervoor in de handel zijn om op de verdamper te spuiten, werken nauwelijks. Een verdamper is tot wel 8cm dik, dus daar komt het spul bijna niet doorheen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Zorg er voor dat de luchttunnel onder de motorkap goed schoon is. Soms ligt hier afgevallen blad of andere troep in die kan gaan rotten (stinken). Voor de reiniging van de verdamper (het "radiateurtje") is speciale airco-reiniger in de handel (automaterialenzaak).
(Lees meer...)
jc54
7 jaar geleden
Er zijn verschillende middelen op de markt (spuitbussen) om zelf de airco van de auto te reinigen. Zelf heb ik een tijdje geleden Autoglym gebruikt voor de auto van mijn moeder, deze had namelijk ruim een jaar stil gestaan. Nadeel is wel wanneer je het zelf reinigt met een spuitbus, dat je de staat aan de binnenkant niet kunt zien.

Belangrijk is dat je niet alleen de spuitbus gebruikt, maar ook het filter reinigt/vervangt. Daarnaast heel belangrijk om zo nu en dan de airco even aan te zetten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding