Waarom zie ik in de binnenspiegel van mijn auto de achterligger veel dichterbij dan in mijn buitenspiegel ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
9.9K

Het beste antwoord

omdat sommige spiegels vergroten.
vaak zie je bij auto's uit Azië en America een sticker op de spiegels met dit :

Toegevoegd na 1 minuut:
dat houd dus in dat je buiten spiegels vertekenen , dan weet je gelijk waarom busjes met dichte achterkant altijd van die foute invoeg acties maken ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigelijk is dat erg slordig he ...........dat hoort toch het zelfde te zijn !
Levens gevaarlijk !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar het is ook om eigenlijk een soort inschatting te maken voor jezelf dan zie je hem binnen dichterbij en in je buiten spiegels verder weg...en ik denk als je ze het zelfde maakt mensen toch anders rijden ofzo haha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja je heb gelijk ..........het zal wel ergens goed voor zijn hahahahaha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ 'sje hoor en .....bedankt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Omansje:
Door de bolling van de buitenspiegel heb je een breder zichtbereik en daardoor een kleinere dode hoek.

Andere antwoorden (1)

Je moet het net andersom zien: in de buitenspiegel zie je de achterligger verder weg dan in de binnenspiegel.

In de binnenspiegel zie je je achterligger op de plek waar hij werkelijk is. Dat komt doordat de binnenspiegel een gewone spiegel is, die niet vervormt.

De buitenspiegel vervormt vaak wel (afhankelijk van de auto). De buitenspiegel is niet zo heel groot, en toch wil je er heel veel in kunnen zien. Dat kan alleen maar door de spiegel wat bol te maken. Je ziet dan een groter deel van je omgeving, maar de consequentie is dat het beeld verkleind wordt, omdat dat grote deel van de omgeving in een klein beeldvlak moet worden gepropt.

In de buitenspiegel zie je jouw achterligger dus verkleind. Je bent gewend dat iets dat nog klein is, ver weg is. Daardoor denk je dat jouw achterligger verder weg is dan hij werkelijk is.

De binnenspiegel verkleint niet. Het blikveld van de binnenspiegel wordt namelijk beperkt door de grootte van de achterruit. Bij de binnenspiegel is het dus, in tegenstelling tot bij de buitenspiegel, *niet* zinvol om een groter deel van de omgeving zichtbaar te maken.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zo bedoelde ik hem ook haha! :D
Maar klopt hoor wat je zegt :) ++
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou voor alle twee een +..........en bedankt.