Is er in Nederland een bepaalde minimumsnelheid om geflitst te worden voor door rood licht rijden?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
1.4K

Antwoorden (7)

Euh, Volgens mij niet: Als je over de lus rijdt terwijl het licht op rood staat wordt je geflitst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Gast;

Het ligt volgens mij aan het soort flitskast; sommige flitsen alleen als je door rood bent gereden (ongeacht de snelheid) anderen ook als je de maximum snelheid daar ter plaatse overtreedt (met minimaal 7km/h voor correctie, dacht ik), maar eenvan de twee overtredingen is genoeg om het ding af te laten gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Snelheid > 0 (als de kast aanstaat en het licht rood is)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Rood licht heeft 2 meet punten.
Stel je rijdt de lijn iets over dan gebeurt er niets.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In principe gebeurt je niets als je de snelheid 0 km/u aanhoudt :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij snelheidsmetingen wordt een wettelijke correctie van 3 procent (of minimaal 3 km/h) in het voordeel van de automobilist aangehouden naar aanleiding van een uitspraak van de Hoge Raad. Dus bij 53 echte kilometers per uur binnen de bebouwde kom ben je nog net veilig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zal voor het rode licht weinig uitmaken.
De roodlichtcamera's werken via twee lussen per rijstrook, die zijn aangebracht in het wegdek. De lussen bevinden zich meestal ter hoogte van de stopstreep. Voor het roodrijden wordt het ogenblik dat het voertuig over de lus rijdt vergeleken met de signaalstand van het verkeerslicht (al dan niet rood). Voor het vaststellen van overdreven snelheid wordt de tijdspanne gemeten waarbij het voertuig over de twee opeenvolgende lussen rijdt. De snelheid wordt vervolgens berekend. Bij elke overtreding maakt de roodlichtcamera twee foto's. De eerste foto registreert de overtreding. De tweede foto registreert of het voertuig nog stopt of doorrijdt en vermeldt de snelheid ervan.

Dus de snelheid maakt niet uit, zolang de auto niet stilstaat bij de 2e lus (meestal zo'n 2 meter na de stopstreep) zal er geflits worden.