moet ik een zwarte mercedes die op de vluchtstrook rijd met alleen blauw zwaai licht voorrang geven ?

ik heb geleerd alleen grote (brandweer politie ambulance) 3 voorlaten als deze met optische en geluids signalering rijden .
bij een zwarte mercedes kan het iedereen wel zijn die wat aan zijn outo hobbyt

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
1K
Antoni
8 jaar geleden
Je hebt als gewone automobilist helemaal niets te zoeken op de vluchtstrook. De vraag of je deze auto wel of geen voorrang zou geven, is dus helemaal niet aan de orde! Wat er ook rijdt op de vluchtstrook: als jij geen pech hebt of niet plotseling hoeft uit te wijken voor ander verkeer op de autosnelweg om een aanrijding te voorkomen, dan gebruik je als gewone automobilist de vluchtstrook helemaal niet.
Antoni
8 jaar geleden
Het voeren van een blauw zwaailicht is in Nederland overigens verboden voor gewone automobilisten. De hobbyist waarover je schrijft, zal dus in overtreding zijn. Als je vermoedt dat iemand de wet overtreedt, dan waarschuw je de politie. Je gaat natuurlijk geen eigen rechter spelen door een auto met blauw zwaailicht geen voorrang te verlenen, omdat je vermoedt dat deze de wet overtreedt!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het kan een politie auto zijn ook die hebben Mercedes kan ook zijn dat er een belangrijk politicus in zit en dan gaan ze ook niet rustig in de file wachten
Bordensteker
8 jaar geleden
Zoals Antoni al schreef: als die op de vluchtstrook rijdt kun je hem niet hinderen, tenzij je zelf ook daar rijdt. Als hij vanaf die strook in wil voegen op de rechterrijstrook is het altijd de bedoeling om dat mogelijk te maken, voorrangsvoertuig of niet. Hoe hij ook op die vluchtstrook terecht is gekomen, doet er voor jou niet toe; het is niet de bedoeling dat het andere verkeer hem dwingt op de vluchtstrook te blijven zoeken naar een gaatje. Als hij alleen maar een blauw zwaailicht toont, kan hij formeel geen aanspraak maken op de speciale voorrang die hem toekomt als hij daarbij ook de geluidssignalen voert. Maar het blauwe zwaailicht kan toch verhelderend werken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voorrang geven immers er wordt blauw licht en sirene gebruikt. Vermoedelijk iemand van een arrestatieteam op weg naar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind dit geen geweldige vraag... afgezien van de daadwerkelijke beweegredenen van de bestuurder lijkt het me toch dat je het zekere voor het onzekere wilt nemen?
Het voeren van blauw zwaailicht is strafbaar als je daar geen bevoegdheid toe hebt. Dat betekent dus dat je ofwel met een voorrangsvoertuig te maken hebt, of met een overtreder. Gewoon voorrang verlenen dus; dat zou je sowieso al moeten doen, aangezien je, zoals elders al is opgemerkt, zelf (ook) niets op de vluchtstrook te zoeken hebt.
Of snijd je ook mensen af die te hard rijden omdat ze strafbaar zijn?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
pfffft wat een moraal ridder en aannames en normatieve reakties hier zeg ...
ik stel een vraag omdat ik wil weten hoe iets WETTELIJK geregeld is ..niets meer of minder
bedenken hoe het misschien is kan ik ook wel
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ipzy
Dan zou je kunnen overwegen je vraag wat helderder te formuleren... Wellicht iets in de trant van 'moet ik ieder voertuig dat een blauw zwaailicht voert voorrang verlenen?', zonder irrelevante toevoegingen als zwarte Mercedessen en vluchtstroken...
Antoni
8 jaar geleden
Ja, @ipzy, uit je vraag lijkt het alsof je van plan bent (geweest) om een zwarte Mercedes met blauw zwaailicht geen voorrang te verlenen. Dat willen de "moraalridders" hier je natuurlijk afraden, omdat dat heel onverstandig is!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@antoni als mensen het vermoeden hebben dat ik van zins ben geen voorrang te verlenen is dat een verkeerde aanname.

Antwoorden (2)

Als hij vanaf de vluchtstrook in wil voegen op de rechterrijstrook is het altijd de bedoeling om dat mogelijk te maken, voorrangsvoertuig of niet. Hoe hij ook op die vluchtstrook terecht is gekomen, doet er voor jou niet toe; het is niet de bedoeling dat het andere verkeer hem dwingt op de vluchtstrook te blijven zoeken naar een gaatje.

Als hij alleen maar een blauw zwaailicht toont, kan hij formeel geen aanspraak maken op de speciale voorrang die hem toekomt als hij daarbij ook de geluidssignalen voert. Maar het blauwe zwaailicht kan toch verhelderend werken.
Bordensteker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Invoegen verkeer dient iedereen voor te laten gaan. Hoe kom je er nu bij dat het de bedoeling is om dat " mogelijk " te maken? Uiteraard heb ik het nu niet over voorrangsvoertuigen.
Bordensteker
8 jaar geleden
Het is druk op de weg. Langzaam rijdend en stilstaand verkeer.
Iemand is om een of andere reden moeten stoppen op de vluchtstrook en wil nu weer invoegen.
Hij moet als invoegend verkeer iedereen voor laten gaan. Dus hij staat er twee uur later nog?
Ik bedoel maar: sommige situaties staan niet met zoveel woorden expliciet beschreven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Robinma. Dat is iets anders als iemand willens en wetens proberen te blokkeren door op de staart van je voorligger te blijven/gaan rijden. Iets met ritsen...geef ritser de ruimte. Mocht de weg verder "leeg" zijn , dan heb je wel gelijk dat de invoeger zich moet aanpassen.(behoudens weer die voorrangs voertuigen)
Ja . Absoluut voorrang verlenen . Dat kunnen arrestatie teams zijn die rijden met dikke zelfs gepantserde bakken . Ja ik heb Mercedessen S gezien ook dikke G gelande voertuigen . Ze staan vaak voor de AIVD in Zoetermeer of rijden rondjes in de ambassade wijken heel onopvallend :):) ja dan meestal zonder blauw licht . ja ze hebben de status van politie in actie op moment dat het zwaai licht aan staat . Het probleem vaak dat ze dat niet altijd gebruiken en ongebruikelijk rij gedrag vertonen Ja hoe het wettelijk zit ? Een blauw zwaailicht zou genoeg moeten zijn ! Zoek dat NIET met een aanrijding uit . :). Ik zelf ga ruim opzij ga naar rechts en bij file alle auto's opzij net als Vd hulp diensten . Het verbaast me hoe slecht veel automobilisten anticiperen ( veel te laat reageren ) Ga er van uit dat ze het voor het algemeen belang doen dat racen met die bakken ! Daarbij ik ga voor iedereen opzij ( op de weg ) :):).