Waarvoor dient het "rasterwerk" rondom de binnenspiegel van een auto?

Rondom auto binnenspiegels bevindt zich op de voorruit in de moderne auto's een rasterwerk. Is dat functioneel en zo ja waarvoor? Ik ben namelijk voornemens om op het rasterwerk een houder te plakken voor een autocamera. De camera wordt namelijk met zuignap geleverd en optioneel een zogenaamde sticker. Deze bevestig je dus op de voorruit in plaats van de zuignap. Kan ik die sticker gewoon op dat rasterwerk plakken of verstoor ik daarmee de werking van iets?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat is een communicatievenster voor elektromagnetische stralen (GSM en GPS) Zie ook de volgende quote van Wikipedia: "Een dichte auto werkt als kooi van Faraday, maar vanwege de grote ramen is ontvangst van hoge frequenties zoals voor GSM (golflengte 33 cm) in de auto nog wel mogelijk. Tevens hebben alle moderne auto’s tegenwoordig in de voorruit een "communicatievenster", zichtbaar door de zwarte stipjes, direct achter de binnenspiegel, waardoor wel (beperkte) elektromagnetische golven zoals GSM-ontvangst mogelijk is." Toegevoegd na 1 minuut: Een houder van plastic zou dus geen probleem moeten zijn. Elektromagnetische stralen gaan daar dwars doorheen. Een houder van metaal zou invloed kunnen hebben op de ontvangst van je GSM.

Bronnen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday

Daar kun je gewoon je stikker op plakken. Het raster dient er alleen voor dat je minder snel tegen de zon in kijkt als die op die hoogte staat en je werpt een blik in de spiegel.

Het raster geeft aan waar je transponders voor Franse tolwegen of de brug tussen Denemarken en Zweden kunt plakken. Het raster geeft de grens aan waar de gemetaliseerde laag van de voorruit ophoudt, deze laag zorgt er voor dat het minder snel warm wordt bij felle zonneschijn. Bij dergelijke ruiten werkt een Tomtom ook minder goed. Als je geen transponders hebt kun je prima je camera daar bevestigen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100