Hoe controleerd een Airbagcontroller of de Airbags verbonden zijn?

Ik zag dat in mijn auto de Airbag zelf aangesloten is met 2 draden. Ik neem aan dat hier een signaal overheen komt bij een ongeval om de Airbag in werking te stellen. Maar hoe kan de controller in mijn auto via die zelfde 2 draden controleren of de Airbag verbonden is? Of kan mijn auto niet controleren of de airbag verbonden is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

in de airbag zit een elektrische ontsteking. Als je een grote stroom er naar toe stuurt dan ploft hij, maar met een kleine stroom (weerstandmeting) kun je meten of de airbag aangesloten is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is allebei: je kunt in de garage een airbag testen door met een goede universeelmeter de weerstand te meten.
Als je oneindige weerstand meet dan is hij defect, bij lage weerstand is de ontsteking aanwezig. Als je 12V op de draden zet zal de airbag exploderen.
Dat laatste kun je beter niet doen als je zelf dichtbij bent!
De computer van de auto gebruikt deze techniek niet alleen voor de airbags, maar ook voor de lampen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is overigens niet altijd zo dat in elke auto de computer alles test, dat is uiteraard merk en model afhankelijk...