Als je niet tevreden bent met de aankoop van je nieuwe (tweedehands) auto,wat zijn dan je rechten? Kan ik mijn geld terug krijgen? Geen bovag garage.

De auto die ik gekocht heb vertoont wat mankementen.
De auto is opnieuw apk gekeurd,maar de aandachtspunten voor de volgende keuring zijn erg veel.
De verkoper heeft me niets verteld over de mankementen en niets verteld over de apk keuring.

Ook heb ik geen sleutel gekregen voor de tankdop,waardoor ik niet kan tanken.
Morgen middag ga ik terug naar de garage.
Wat zijn mijn rechten?
Het is een garage die niet is aangesloten bij de bovag.

Ik heb achteraf geen goed gevoel bij deze auto.

Het liefst wil ik mijn geld terug....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
2.2K

Het beste antwoord

Jij al koper hebt de plicht om je voldoende te informeren. Dit betekend dat je, voordat je een auto aanschaft, zoveel mogelijk over de auto komt te weten.

De verkoper heeft echter ook een informatie plicht. Hij zal je in principe van te voren op de hoogt moeten stellen van de (ernstige) gebreken die het voertuig vertoond.

Als je van beide de informatie naast elkaar legt dan heb je een redelijk beeld van de auto en neem je de beslissing om te kopen ja of nee.

Probleem is echter dat de meeste kopers zich emotioneel laten lijden door het uiterlijk van een auto, de prijs en het verhaal van de verkoper. Hierdoor gaan er (helaas) veel mensen de mist in en schaad het de autowereld. Deze laatste krijgt namelijk een negatieve naam.

Ik raad daarom altijd aan om een auto te kopen bij minimaal een Bovag garage. Beter nog is bij een merkdealer met merk garantie. Verder altijd even laten bekijken door een derde partij en jezelf laten informeren over de garantie voorwaarden.

In jou situatie zou ik iemand meenemen die sterk in zijn/haar schoenen staat en de problemen voorleggen aan de verkoper.
Je ben verplicht om de verkopende partij de gelegenheid te geven om de problemen op te lossen.
Tip: Zet alles op papier en stel de verkoper op voorhand al aansprakelijk voor de gebreken. Overhandig deze hem en laat op een kopie een handtekening voor ontvangst zetten. Op deze manier begin je een dossier op te bouwen wat handig kan zijn als het spaak loopt en je naar bv een geschillencommissie moet of je naar een rechtsbijstand verzekering gaat.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, klinkt niet goed. Ik zou je maar alvast voorbereiden op het benaderen van je rechtsbijstandsverzekeraar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Die geven slechts bijstand als daar juridisch aanleiding toe is.
En ik betwijfel dat in dit geval.
Je staat niet heel sterk, dus ik zou persoonlijk een vriendelijke en niet verwijtende toon aanslaan. Vraag wat de mogelijkheden zijn om de auto terug te geven of tegen bijbetaling een andere uit te kiezen (een die wel goed is, neem daarvoor iemand mee die er verstand van heeft).

De tankdop is niet zo'n probleem. Verwijder deze met enig geweld en koop een nieuwe bij bijv. Halfords. Ga de dop niet uitboren, door vonken kun je brand krijgen en dan neemt de verkoper 'm nooit meer terug.

Het klinkt misschien heel lullig, maar is niet zo bedoeld. Ik zie dat je een vrouw van 30 jaar bent en de gemiddelde autohandelaar schat in dat ie daar zonder moeite verbaal overheen walst. Neem dus iemand mee die tactvol en concreet kan aangeven wat er met de auto mis is. Jij bent er wellicht te emotioneel bij betrokken omdat je je belazerd voelt (heel begrijpelijk overigens)

Je vermeld niet wat de mankementen zijn. Wel dat het er 'erg veel' zijn. Zoek een betrouwbare garage en vraag wat de totaalprijs is om alle mankementen te verhelpen. Dat kun je dan gebruiken in het gesprek met de verkoper en kom je er niet uit, dan weet je hoeveel je nodig hebt om een volgende keer aan de apk eisen te voldoen. Die zijn overigens niet heel streng, dus de kosten kunnen nog hoger uitpakken als je echt een goede auto wilt.

De kosten voor reparatie kun je drukken door gebruikte onderdelen te laten gebruiken (banden, plaatwerk, verlichting etc.).

Succes!
paulus811
14 jaar geleden
geen garantie is pech, wel heb je nog het burgelijk wetboek wat je beschermt tegen verborgen gebreken.

Maar als je een koopcontract hebt getekend waarin staat dat je afstand doet van alles dan houden je rechten vaak op bij de voordeur, of wacht je een hoop gezeur met de rechtsbijstand.
Overigens heb jij volgens het BW ook zelf een onderzoeksplicht als je iets koopt.

Ik zou voor langs te gaan even kijken of je rechtsbijstand hebt en daar een belletje mee plegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voordat jij een auto koopt voordat jij het geld geeft.
Moet je op papier vastleggen wat jij graag wilt.
doet hij dat niet, dan weglopen en niet kopen.
als hij echt je de auto wilt verkopen komt hij achter je aan en doet het als nog wat jij wilt. Niet door een smoes van hem iets van dat komt wel goed . Mis dat komt nooit goed.
Dit moet je gewoon keihard spelen !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als koper van een auto ben je aan de goden (met kleine G) overgeleverd.

De Bovag is al een wassen neus en garages zonder Bovag vallen overal buiten.
Je rechtsbijstandverzekering gaat ook geen zaken aan tegen niet-Bovag bedrijven.

Het enigste wat je kunt doen is erheen gaan en vragen of ze je willen helpen dit op te lossen. Wie weet doen ze dit ook. Wordt niet meteen boos want dat is vaak de reden die aangegrepen wordt om helemaal niets meer te doen.

Als er APK punten zijn die echt opgelost moeten worden dan begin daar over en niet over de kleine dingetjes. Geef de garage een kopie van de lijst, mail hem vast even door of per fax (kunnen ze niet zeggen dat ze hem niet hebben gehad).

Zoals ik het lees geeft de APK aan dat hij nu wel mag rijden maar dat er wat zaken aankomen. Tsja, dan is hij wel verkocht met een geldige APK.

Volgende keer vooraf iemand met verstand van auto's meenemen, of even bij een andere garage op de brug zetten, of gewoon een APK-tje doen, wel alles vooraf.

Wat voor auto is het eigenlijk? Elke auto heeft zijn zwakke plekken: www.carsurvey.org
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt onderzoeksplicht. APK zegt enkel iest over de veiligheidspunten. Of er zand in de tank zit controleert men niet.

Echetr juridisch heb je recht op een product wat aan een aantal verwachtingen moet voldoen.
Een verwijderbare tankdop valt daar wel onder en zal door de garage wel recht gezet worden.

Daarnaast ben je verplicht om de garage die mankementen die echt niet kunnen de kans te gevendie te laten verhelpen. Doet hij dat niet kan je in overreg met je rechtbijstand overwegen dit elders te doen en de garage de rekening te sturen.

Let wel een scheur in een zitting valt daar bijvoorbeeld niet onder. Maar een volledig versleten koppelingsplaat had de garage moeten weten dus wel.

De vraag is: Wat zijn die mankementen nu precies?
En dan even etrug geven gaat niet zomaar