Waarom is er verschil tussen de plaats van de achteruitversnelling?

Bij sommige auto's is de achteruitversnelling links naast de eerste versnelling te vinden, bij anderen weer rechts naast de vierde versnelling. Waarom bestaat dit verschil?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
1.1K
HeerVoldemort
9 jaar geleden
+ goeie vraag, vraag ik me ook al een tijd af.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn zelfs auto's ( geweest ) met de een rechts .

Het beste antwoord

Bij het ontwerp van de Citroën 2CV (de Lelijke Eend) had de constructeur zich gerealiseerd dat het aantal schakelingen tussen de tweede en de derde versnelling groter was dan elk van de andere overgangen. Daarom zijn bij de Eend de 2 en 3 tegenover elkaar geplaatst. De plaatsing van de 1 en de achteruit (ARrière) daarnaast vloeit daar logisch uit voort*, en de 4 was als overdrive (S voor Surmultipliée) met een aparte beweging rechtstreeks bereikbaar vanuit de 3 (zie afbeelding van het "dashboard").
Dit was in 1957 het hele instrumentenbord van de Eend: enkel een ampèremetertje; de snelheidsmeter zat apart linksonder de voorruit gecombineerd met de aandrijving van de ruitenwissertjes, en brandstof meten deed je met een peilstok.
* De bij Nekaf in licentie gebouwde Nederlandse Jeeps uit de jaren zestig hadden hetzelfde patroon, maar dan zonder de overdrive.

Door de opkomst van vijfversnellingsbakken is een dergelijk patroon met een 4 en een 5 daar tegenover weer heel gebruikelijk.

Toegevoegd na 2 minuten:
In België is de bijnaam van de 2CV de "Geit".
Plaatje bij antwoord
Bordensteker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is zo helemaal duidelijk waar de achteruitversnelling links naast de eerste versnelling vandaan komt! Hartstikke bedankt.

Andere antwoorden (2)

Iedere fabrikant is geheel vrij in de inrichting van de auto.
Dat geldt ook voor het model, de accessoires, de vorm van de verlichting, de knippersnelheid van de clignoteur, etc, etc.
En er is niet echt een dwingende reden om hem op dezelfde plaats te zetten als een andere fabrikant.
9 jaar geleden
Omdat de plaats van "de achteruit" niet verplicht is vastgelegd.

In tegenstelling tot bijv. het gaspedaal. Dat zit in alle auto's rechts. Ook in Engelse. Zo vinden we ook in alle auto's het rempedaal in het midden. (Of, bij automaten: links).
Computoon
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Ik ken toevallig een uitzondering die de regel van de plaatsing van de pedalen bevestigt, want ik heb in mijn jonge jaren bij de zweefvliegclub nog veel gereden op een Canadian Military Pattern Chevrolet 15 cwt truck (driekwarttonner, met van die naar voren staande voorruiten), en die hadden het gaspedaal tussen koppeling en rem in! Zie afbeelding https://www.mediacru.sh/SKMpcRoHqUvR In de jaren 30 schijnt dat bij Amerikaanse auto’s vaker toegepast te zijn. En de WO2 militaire Morris C8 uit Engeland had het ook. http://www.epsomcollege.org.uk/userfiles/documents/oestuff/Six%20OEs%20remember.pdf page 3 top of RH column. http://en.wikipedia.org/wiki/Morris_C8 (Variants, Mark I).