moeite met optrekken auto hoe kan ik dat beter doen?

Hallo. ik heb al 3 maanden rijbewijs. 2 weken geleden me eerste auto gekregen. alleen met optrekken geef ik te veel gas want je hoort echt dat ik veel gas geef bij stoplichten ik wil langzaam optrekken maar dan ben ik bang dat mensen achter mij dat te traag vinden en boos worden en gaan toeteren. wat is de beste manier op goed opte trekken ik heb een benzine auto opel uit 2000. moet ik koppeling tot aangerijpinspunt en dan veel gas of weinig?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
98.4K
Ritsuka
9 jaar geleden
Heb je al eens gehad dat mensen dit deden dan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hoebedoelt u ?
Ritsuka
9 jaar geleden
Je zegt dat je bang bent dat mensen gingen toeteren en boos worden.
Heb je dat al eens gehad of is het een onterechte angst? Doen mensen echt niet snel hoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
onterechte angst. want nadat ik optrek denk ik dat ik te langzaam optrek van sommige gaan met volle gas links kei hard inhalen dus dan denk ik dat ik te langzaam optrek en die persoon boos word
Ritsuka
9 jaar geleden
Je hebt altijd mensen die haast menen te hebben, zelfs al zou je alles perfect doen. Gebeurt mij vaak genoeg op de snelweg, dat iemand per se er langs wil met 140

Het beste antwoord

De inleiding van gerdakensen vind ik *prima* onder woorden gebracht.
Echter: als je jezelf aanleert om in de eerste versnelling de koppeling steeds half ingedrukt te houden en al bij stapvoets in de tweede versnelling te schakelen, dan ben je in mijn ogen verkeerd bezig. Zo zul je het bij je rijexamen ook niet gedaan hebben, en in een benzine-auto moet je zeker niet sneller opschakelen dan in een diesel, maar juist verder in zijn versnellingen doortrekken.

De achterliggende oorzaak dat een diesel niet zo nukkig wegrijdt is dat een diesel zélf meer brandstof inspuit als de motor trager gaat draaien doordat de koppeling in aangrijping komt. Bij een diesel hoef je daar het gaspedaal niet per se iets voor in te drukken.
Bij een benzinemotor moet je dat dreigend afslaan zelf voorkomen door een streepje gas bij te geven.

Daarom beschrijf ik hoe ik denk dat je het wegrijden moet aanpakken.
Laat de koppeling opkomen tot het aangrijppunt en houd daar je voet stil. Meestal is dat halverwege. (De eerste keren doe je dat laten opkomen inderdaad heel langzaam, maar als je eenmaal weet wáár de koppeling begint aan te grijpen, dan kun je dat steeds vlotter leren doen.)
Je merkt dat de auto van z’n plaats begint te komen.
Op dit moment druk je het gaspedaal een klein beetje in, ongeveer de dikte van je pink. Daardoor wil de motor wat sneller gaan draaien, en dat vang je meteen op door de koppeling iets verder op te laten komen. Dat iets verder is minder dan een stroopwafel dik. Nu trekt de auto wat vlotter op, en met enig gevoel laat je de koppeling nog weer wat verder opkomen, en na wat geoefend te hebben merk je wanneer je de koppeling helemaal op kunt laten komen zonder dat de auto met een ruk vooruit schiet.
Liever iets langer de koppeling gedeeltelijk ingedrukt houden, maar zodra je sneller dan een hardloper of een gewone fietser gaat moet je dat pedaal echt los gaan laten.

Het is een samenspel van hoeveel gas je geeft en hoe snel je de koppeling verder op laat komen.
Oefening baart kunst, en uiteindelijk krijg je er meer vaardigheid in en kun je ook vanaf dat het licht op groen springt echt wat gas geven en de koppeling tegelijk zo bespelen dat de motor niet afslaat en ook niet overdreven raast en het resultaat is dat je lekker vlot op gang komt.

Het feeling krijgen met de pedalen in een benzine-auto kost even wat tijd, en ‘gaat met vallen en opstaan’. Vraag desnoods of je rij-instructeur eens een uurtje in jouw eigen auto naast je wil gaan zitten.
Bordensteker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel bedankt voor u antwoord. ik ga straks naar een parkeer plaats en steeds oefenen en ik hadt nog een vraagje in de boekje van me auto staat schakelen tussen 2000 - 3000 ik doe steeds 2000 toeren schakelen kan dat ook komen dat auto schokt als ik gas los laat in de 2 de versnelling en 3 de enzo?

Andere antwoorden (3)

Parkeerplaats gaan en oefenen, oefenen en nog eens oefenen..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij een rijschool gebruiken ze dieselmotoren en die zijn makkelijker dan benzine motoren. Ja het is een kwestie van wennen aan je auto. En wennen aan het verkeer. Les 1 is rustig blijven onder alle omstandigheden ook al slaat je auto 100 x af maakt niets uit. De mensen achter je moeten ook geduld hebben. Maar aan de mensen achter moet je ff niet aan denken als je bij stoplichten staat. Gewoon rustig je ding doen. Oefenen kan op een parkeerplaats, bij jou in de straat, op een rustig landweggetje , dus keuzes genoeg. Het is de bedoeling dat je met je linker voet de koppeling intrapt en m netjes in de 1 zet. Dan laat je de koppeling heel langzaam opkomen tot het aangrijp punt en daar houd je je voet stil. Meestal is dat halverwege. Je merkt dat de auto van z'n plaats rijdt ook zonder gas te geven!! Mocht de auto afslaan dan heb je de koppeling te ver omhoog laten komen of te snel op laten komen. Het moet echt langzaam en met beleid. Houd je linkervoet op het pedaal en laat m tot de helft opkomen totdat hij grijpt en houd dat punt vast er staat dan dus constant spanning op je linker been. Geef de motor de tijd om de kracht en de kilo's te verwerken. Je gaat nu heel langzaam voor uit. Nu wil je iets sneller gaan dan geef je met rechtervoet een heel klein beetje gas bij. Als je teveel gas geeft verbruik je heel veel benzine voor niets!! Erg af te raden dus. Je houdt je voet nog steeds op het pedaal houdt ze allebij paraat en standby! Als je teveel gas geeft hoor je de motor razen / toeren maken : niet doen !! Een klein beetje gas geven en je schakeld na een paar meter al in de tweede versnelling. Dan zit je nog steeds op de kruising en bent net voorbij de verkeerslichten. De eerste versnelling is alleen voor stapvoets rijden 5 km per uur, en vanuit stilstand gaan rijden. De eerste gebruik je dus erg weinig. Gelijk in de tweede zetten zodra je harder dan 5 km per uur gaat. Je geeft elke keer langzaam ietsje gas bij. Liever te weinig dan teveel. Pas als je in de tweede versnelling staat kan je voet even van het pedaal af maar meestal schakel je al vlot door naar de 3 en 4 als je 50 / 60 rijdt. Het vasthouden van de koppeling en feeling krijgen met de pedalen kost even wat tijd. Doe vooral rustig aan als beginnend bestuurder! Als de auto schokt bij schakelen heb je te snel de koppeling laten opkomen! Doe dat heel rustig, ook schakelen rustig en beheerst. Elke keer je Voet op koppeling vasthouden een paar seconden op het aangrijp punt dat is zo halverwege !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je moeite hebt met het optrekken van je auto, kan dit verschillende oorzaken hebben, zoals een probleem met de motor, de versnellingsbak of de koppeling. Het is belangrijk om het probleem tijdig te laten verhelpen om verdere schade aan de auto te voorkomen. Voor meer informatie over autoverzekeringen en auto-onderhoud kun je terecht op Zeker.com.