Ik overweeg een tweedehands auto te kopen, maar hij heeft lakschade (zie foto). Moet ik daar persé wat aan doen?

En zoja, wat is de goedkoopste oplossing?

Toegevoegd na 2 dagen:
Edit: de auto is aan een ander verkocht, maar toch bedankt voor het advies!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
2.4K

Antwoorden (4)

De auto is er niet onveiliger door, dus voor de veiligheid hoef je er niets aan te doen.
Als het blanke metaal zichtbaar is heb je wel veel kans dat het daar gaat roesten, dus daarvoor zou je er wél iets aan moeten (laten) doen. De goedkoopste (tijdelijke) oplossing is: het blanke metaal zelf behandelen met menie of primer en eventueel met een spuitbus de kleur bijwerken.
jc54
10 jaar geleden
Dit is niet nodig want er is niks onveilig aan.
Dit verminderd alleen de waarde van de auto ietsjes, ik denk dat het laten maken of zelf maken duurder is als dat je er aan zult verdienen.

Groeten,
Ferdy
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou geen auto met lakschade kopen. De vorige eigenaar heeft het onderhoud kennelijk niet zo serieus genomen, anders had hij het zelf wel laten herstellen. Je moet je dan afvragen in hoeverre een tekort schietend onderhoud verder van invloed is geweest op de algemene staat van de auto.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het lijkt dat er alleen sprake is van lak die losgelaten heeft van een carosseriedeel dat van kunststof gemaakt is (spatscherm). Je ziet wel vaker auto’s waarvan mee in de kleur gespoten kunststof delen er haveloos uitzien. Kennelijk is kunststof van een duurzame laklaag voorzien een iets lastiger onderwerp dan bij plaatstaal. (Je zou echter toch hopen dat men carosserieschades in dit soort materiaal tegenwoordig moet kunnen bijspuiten of overspuiten?)
Als mijn aanname (dat het alleen loslaten betreft van lak die op kunststof zat) juist is, kun je je eventueel ook tevreden stellen met de prijsdrukkende werking van het uiterlijk.

Als je het in orde wilt laten maken, dan moet je wellicht rekening houden dat ook andere kunststof delen nog van dit “lak-loslaten” last zouden kunnen krijgen.

Anders dan plaatstaal wordt het kunststof niet verzwakt door verwering wanneer de laklaag weg is. Dus technisch gezien kun je deze forse schoonheidsfout zo laten zitten.

Toegevoegd na 9 minuten:
De lakschade kan ook samenhangen met een eerdere carosserieschade, die verder goed weggewerkt is, maar waarbij het spatscherm door het loslaten van de lak nu boekdelen spreekt. In dit geval is het wel belangrijk dat een eventuele aanrijdingsschade technisch gezien deugdelijk gerepareerd is!
Het valt mij in dit verband ook op dat de twee zichtbare wieldoppen van een verschillend model zijn.
Bordensteker