Hoe komt het dat water over de voorruit van mijn auto niet recht naar beneden loopt? Het gaat recht, maar om de ..cm in exact dezelfde hoek ook schuin

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
capthavoc
10 jaar geleden
is dat als je rijdt of als je stilstaat ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De autoruit is sws gebogen omdat deze dan meer kracht kan hebben. Als je ruit niet gebogen zou zijn zou het bij de eerste beste hagelbui op de snelweg breken.
Misschien is dat wat je ziet.

Het beste antwoord

Het is een fenomeen vergelijkbaar met meanderende rivieren. Bij het afstromen van water ontstaan stabiele meanders die bestaan uit bochten gevolgd door rechte stukken. De factoren die een rol spelen zijn oppervlaktespaanning, viscositet, zwaartekracht en stroomsnelheid. De analyse is dat er een asymmetrisch profiel is in de rechte stukken waardoor de oppervlaktespanning en zwaartekracht elkaar in evenwicht houden. Het water stroomt nu niet meer recht naar beneden, waardoor de visceuze weerstand de stroom af begint te remmen, daardoor wordt de contacthoek groter dan toelaatbaar en het water valt weer recht naar beneden, maar de asymmetrie is nu zo dat het water de andere kant opgebogen wordt, er ontstaat dus een bocht met daarachter weer een recht stuk met afnemende stroomsnelheid en het patroon herhaalt zich.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat dit te maken heeft met de 'bollingshoek' van de ruit. Op een gegeven moment is de ruit zo 'steil' dat het water een kortere weg naar beneden neemt kennelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit fenomeen is het gevolg van de bolle voorruit. Als jouw ruit vlak was, dan zou het water in rechte lijn omlaag lopen.
jc54