wie is verantwoordelijk als er een ongeluk gebeurt met die auto op mijn naam?

een vriend van mij wil dat ik tijdelijk de auto op mijn naam zet maar heb geen rijbewijs,mijn vraag is ben ik verantwoordelijk mocht er wat mee gebeuren?terwijl hij de verzekering betaald?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
1.5K
Amadea
10 jaar geleden
Zonder rijbewijs kan een kentekenbewijs niet op jouw naam worden gezet. Dus je hoeft hier geen zorgen om te hebben. Het kan niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom wil die vriend dat?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea raar maar waar maar in Nederland hoef je geen rijbewijs te hebben om een auto op je naam
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overschrijven kan zonder rijbewijs op een groter postkantoor MET een uittreksel van het GBA, niet ouder dan 3 maanden (en je paspoort of ID kaart). Dit uittreksel moet je aanvragen bij de gemeente. Maar: waarom zet hij de auto niet op zijn eigen naam? Als hij een overtreding begaat (en daarvoor een boete krijgt) en deze ontkent of niet betaald zit jij met de gebakken peren. Jij bent immers eigenaar en moet aantonen dat er iemand anders achter het stuur zat, en dus dan de boete betalen. Het moet wel een hele goede vriend met een hele goede reden zijn wilde ik dat doen. Daarnaast zou ik bewijs willen zien dat de auto inderdaad door hem is verzekerd, of de verzekering via mij laten lopen en dat hij mij daarvoor betaald op voorhand.

Antwoorden (3)

Om antwoord te geven op jouw vraag; Jij bent dan in principe verantwoordelijk voor de auto, het is immers dan jouw auto en jij zou moeten weten wat er mee gebeurt. Het kan natuurlijk zijn dat je er echt niets aan had kunnen doen, maar je zult in eerste instantie aangesproken worden.
Maar als je zegt dat je nog geen rijbewijs hebt, dan kan er helemaal geen auto op je naam worden gezet. Hiervoor moet namelijk een rijbewijs op jouw naam staan. Bovendien zou je je, zoals al in de reacties staat, moeten afvragen waarom je 'vriend' dit überhaupt van je vraagt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Degene die de auto bestuurt is verantwoordelijk als er iets gebeurt. Verkeersovertredingen, welke zijn waargenomen m.b.v. camerabeelden, zullen op naam van de eigenaar komen.
De eigenaar hoeft niet in het bezit van een rijbewijs te zijn.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-als-ik-een-auto-of-ander-voertuig-wil-kopen.html
jc54
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Vraagsteller koopt geen auto.
Moet je zeker niet doen! Ik ken een aantal mensen die diep in de schulden zijn geraakt omdat andermans auto op hun naam stond en ze daarna allemaal overtredingen hebben gemaakt.
Ik weet niet hoe hecht jullie vriendschap is en hoelang jullie elkaar al kennen, maar mijn advies is om het vooral niet te doen!