Wie is er verantwoordelijk als iemand anders je auto total loss rijdt?

Mijn broertje heeft zijn auto uitgeleend aan een vriend. Hij moest uitwijken voor een fietser die plotseling overstak waardoor hij tegen een boom reed. Gevolg: auto total loss
Kan zijn vriend verantwoordelijk worden gehouden? Of ligt het toch anders?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
3.2K

Het beste antwoord

Normaal gesproken dekt je aansprakelijkheidsverzekering de schade die je aan andermans bezittingen toebrengt. Met uitzondering echter van schade aan motorvoertuigen. Voor dekking van schade aan je auto, motor of brommer kun je alleen terugvallen op je eigen motorrijtuigen verzekering. Als je broertje niet volledig casco verzekerd was dan zal geen enkele andere verzekering uitkeren. Ook niet de aansprakelijkheidsverzekering van zijn vriend. Je kun hem los van verzekeringen natuurlijk wel aansprakelijk stellen maar de vriend van je broertje zal dat dan uit eigen zak moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als het goed is heeft je broer zijn auto verzekerd en die dekt de schade. Verder kan je broer geen schade verhalen op zijn vriend deze heeft de auto geleend en met toestemming van je broer er mee gereden.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je niet all risks verzekerd bent kun je verzekerd zijn maar wordt er niets uitbetaald ronron.
ronron1212
10 jaar geleden
Dat ligt er aan hou je dus verzekert bent maar dat verandert niets aan dat bij de berijder van de auto geen claim kan worden gelegd
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja maar je moet die eerste zin zo niet gebruiken natuurlijk: als het goed is heeft je broer zijn auto verzekerd en die dekt de schade. Je kunt je 100X verzekeren maar als je dat niet all risks doet krijg je gewoon geen cent.