Hoe werken winterbanden?

glij je niet weg met alle banden? bij ijzel

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
rebecca
14 jaar geleden
bij echte ijzel kan je met alle banden gaan glijden idd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vroeg mij dat wel af. want glad is glad. maar ik rij niet als het glad is hoor

Het beste antwoord

Een zomerband is ontwikkeld om bij normale temperaturen een zo goed mogelijk wegcontact te bieden en om water af te voeren. Het rubber wordt bij lagere temperaturen stug waardoor er een minder goed wegcontact ontstaat.

Een Winterband is ontwikkeld om zoveel mogelijk grip te geven bij winterse omstandigheden, vooral sneeuw. Daarbij blijft het rubber bij lagere temperaturen soepel wat resulteert in een beter wegcontact.

Winterbanden hebben een speciaal ontwikkeld profiel dat zich als het ware vastbijt in de sneeuw. Deze specifieke eigenschap gaat verloren wanneer de profieldiepte minder dan 4 mm wordt. Dit betekent dat u met minder dan 4mm profiel niet meer voldoet aan een doelmatige voertuiguitrusting bij winterse omstandigheden. U kunt wel overwegen om dan in de zomer door te rijden met de winterbanden. Goeie en behouden reis......!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Door de andere samenstelling van het rubber blijven de winterbanden bij koud weer ook zacht. Met deze zachte rubbere banden heb je meer grip.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De winterbanden hebben grover profiel waardoor sneeuw en sneeuwwater beter afgevoerd kunnen worden.
En de band heeft meer grip op de weg doordat hij van andere smenstelling is dan een zomerband.
Maar bij ijzel kun beter niet de weg op gaan want daar is weinig tegen bestand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Winterbanden presteren namelijk niet alleen beter op sneeuw. Door het aangepaste profiel en rubbersamenstelling hebben winterbanden meer grip bij lage temperaturen en neerslag.
Bij lagere temperaturen wordt het rubber van een autoband hard. Voor zomerbanden treedt dit op vanaf 7 graden. Daardoor plakt de band als het ware minder aan het wegdek en kan de band ook minder goed de oneffenheden op de weg volgen. Het gevolg: minder grip in bochten en een langere remweg.
Het profiel van winterbanden is voorzien van lamellen die vervormen als de band rolt. De lamellen happen zich daarmee vast in de sneeuw. Doordat het profiel ook opener is, voeren winterbanden veel beter regen, sneeuw en vuil af te dan zomerbanden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ijzel glij je ook met winterbanden weg. Minder snel dan op zomerbanden, maar bij grip op ijs zijn alleen spikes echt effectief.