Waarom zou "pulserend" gas geven in een motorvoertuig brandstof besparen?

In Oost- en Zuidoost Azië (en wellicht ook in andere delen van de wereld) rijden sommige bestuurders met een (bijna) constante snelheid terwijl ze pulserend gas geven. Met pulserend gas geven bedoel ik met 1 a 0,5 Hertz het gaspedaal intrappen en weer loslaten. En ja, dit is zeer irritant en doodvermoeiend voor de bijrijder(s).
Ik heb begrepen dat men denkt dat men zo zuiniger rijdt, wat me klinkklare onzin lijkt, maar ik ben wel benieuwd wat de theorie hierachter is.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Verbrandingsmotoren zijn efficienter naarmate het toerental hoger wordt (heeft te maken met warmteverliezen en adiabatische compressie). Er waren dus wel auto's bij zuinigheidsritten die steeds weer de motor af zetten en dan weer een tijdje bij een hoog toerental en belasting functioneerden. Op de fiets bergaf werkt zoiets ook heel goed, door even heel snel te trappen kun je je snelheid flink opvoeren, maar het heeft na 1 of 2 seconden al niet zoveel zin meer om door te trappen, omdat je toerental zo hoog is verspeel je een hoop energie om je benen snel te laten draaien. Twee seconden snel trappen en 10 seconden uitrijden is dan erg efficient om een flinke snelheid bij weinig energieverbruik te halen. In de bron een methode met een vliegwiel dat de energie van een verbrandingsmotor even opslaat en vervolgens enige tijd de auto aandrijft. Alle viertakt en tweetakt motoren zijn overigens motoren met periodieke verbranding van brandstof, die gebruik maken van de traagheid van een vliegwiel. Met een auto die daar niet voor ontworpen is zie ik niet veel voordeel, bij modellen op de ontwerptafel werd maar 13 tot 18 winst in zuinigheid voorzien, voor gewone motoren hoef je dus geen verbetering in het brandstofverbruik te verwachten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100