Waarom zou "pulserend" gas geven in een motorvoertuig brandstof besparen?

In Oost- en Zuidoost Azië (en wellicht ook in andere delen van de wereld) rijden sommige bestuurders met een (bijna) constante snelheid terwijl ze pulserend gas geven. Met pulserend gas geven bedoel ik met 1 a 0,5 Hertz het gaspedaal intrappen en weer loslaten. En ja, dit is zeer irritant en doodvermoeiend voor de bijrijder(s).
Ik heb begrepen dat men denkt dat men zo zuiniger rijdt, wat me klinkklare onzin lijkt, maar ik ben wel benieuwd wat de theorie hierachter is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is een ontzettende misopvatting... dat kost meer brandstof (zeker bij benzine auto's) en is inderdaad extreem vervelend voor de passagiers. kan dit helaas zo een twee drie niet onderbouwen met een helder wetenschappelijk verhaal.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik heb het net even geprobeerd. Ik kan je verzekeren dat dit niet alleen voor de passagiers heel vervelend is...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Had zelf zo snel niet de gelegenheid het te proberen maar had wel zo'n donkerbruin vermoeden dat het voor de bestuurder ook vervelend is.

Het beste antwoord

Verbrandingsmotoren zijn efficienter naarmate het toerental hoger wordt (heeft te maken met warmteverliezen en adiabatische compressie). Er waren dus wel auto's bij zuinigheidsritten die steeds weer de motor af zetten en dan weer een tijdje bij een hoog toerental en belasting functioneerden.

Op de fiets bergaf werkt zoiets ook heel goed, door even heel snel te trappen kun je je snelheid flink opvoeren, maar het heeft na 1 of 2 seconden al niet zoveel zin meer om door te trappen, omdat je toerental zo hoog is verspeel je een hoop energie om je benen snel te laten draaien. Twee seconden snel trappen en 10 seconden uitrijden is dan erg efficient om een flinke snelheid bij weinig energieverbruik te halen.

In de bron een methode met een vliegwiel dat de energie van een verbrandingsmotor even opslaat en vervolgens enige tijd de auto aandrijft. Alle viertakt en tweetakt motoren zijn overigens motoren met periodieke verbranding van brandstof, die gebruik maken van de traagheid van een vliegwiel.

Met een auto die daar niet voor ontworpen is zie ik niet veel voordeel, bij modellen op de ontwerptafel werd maar 13 tot 18 winst in zuinigheid voorzien, voor gewone motoren hoef je dus geen verbetering in het brandstofverbruik te verwachten.