waarom zijn vrachtwagens regelmatig verlicht als rijdende kerstbomen en auto's mogen deze versieringen met leds niet voeren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
4.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad. Een hele goede vraag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag ik mij ook af!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is verboden om rond te rijden als een kerstboom.
Als het echt ZO dol wordt, zal de politie ingrijpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoop dat je niet de toegestane contourverlichting bedoeld. Met contourverlichting bedoel ik de gele zijlampjes, de rode achterlichten boven tegen het dak van de laadruimte (aan elke zijde 1 en 3 in het midden) en uiteraard aan de voorzijde. Alle overige verlichting is inderdaad sier en niet toegestaan en verwarrend.

Antwoorden (2)

Vrachtwagens mogen deze verlichting officieel ook niet voeren. Als het te gek wordt, dan treed de politie hier ook tegen op.

Waarom versieren vrachtwagenchauffeurs hun wagens zo uitbundig? Waarschijnlijk omdat ze de hele dag met de truck op pad zijn er een gezellig persoonlijk tintje aan de wagen willen geven. Maar officieel is het dus niet toegestaan om zo te rijden.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus de blote vrouwen in de cabine ;)
Naast de wettelijke toegestane verlichting mag een vrachtwagen net als ieder ander voertuig geen ander verlichting voeren, met als enige uitzondering de werklampen
Maar dan ook alleen tijdens uitvoering van werkzaamheden.
Denk bijvoorbeeld hierbij aan zijladers.

Overige verlichting is niet toegestaan, controle op naleving gebeurt regelmatig bij grootscheepse controleacties of incidenteel wanneer het echt hinderlijk is.

Waarom sommige chauffeurs dergelijke zaken toch doen is heel begrijpelijk en ik zal je dat proberen uit te leggen daar ik zelf ook een tijdje in dat wereldje geleefd heb.

Voor sommigen is het een stukje expressie omdat ze het mooi vinden (net als die jongelui die hun luxe autootjes opsmukken met lampjes e.d. ).

Voor anderen is het weer een stukje individualisering, zichzelf willen onderscheiden t.o.v de rest.

Een andere groep wil op deze wijze hun geloof uitdragen ( vaak te zien in en rond italie ) die hebben vaak een verlicht kruis tegen het achterschot van hun cabine hangen.
Vergelijkbaar met het "visje" achterop luxewagens.

Kerstboompjes en andere versierselen spreken voor zich.

Bepaalde zaken worden gauw gezien als irritant en soms zelfs als gevaarlijk ( vooral in het met regeltjes dichtgetimmert nederland ).
Maar wat gauw vergeten wordt is dat vele chauffeurs niet alleen een hele dag op deze wagens zitten maar vaak een hele week of soms twee of meerdere weken achtereen.
Ook tijdens de feestdagen, waar bijna ieder mens gezellig aan tafel schuift met of zonder familie, moeten zij het doen met een opgewarmde prak of duister restaurantje langs de weg, omdat ze nog te weinig rijuren over hebben om thuis te komen of omdat het nog te ver weg is.
Dat ligt namelijk niet aan hun maar aan de werkgever/planning, de klant en de wet.

Hun werkplek is gewoon hun "huiskamer" een plek waar ze zich thuis moeten voelen of het in ieder geval proberen.
Ja en daar hoort een kerstboompje en soortgelijk zaken gewoon bij.

Dat het niet of veelal niet is toegestaan is klaar als een klontje, doch begrip ( met name onderling begrip ) mag best getoond worden.
Het e.e.a staat niet in vergelijking met een luxewagen waar men hooguit één a twee uur inzit om naar en van het werk te komen.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.