Waarom is een Lamborghini Gallardo bijna 3x duurder dan de Lotus Exige S?

Beste autofreaks en ervaringsdeskundigen,

ik heb weinig kennis wat betreft auto's en onderdelen, het zal misschien een domme vraag zijn maar ik wil het alsnog vragen;

Waarom is een Lamborghini Gallardo 3 tot 4 keer duurder dan een Lotus Exige S?

Lamborghini Gallardo:
http://www.autogids.be/prijs-nieuwe-...i-gallardo.cfm

Lotus Exige S:
http://www.autogids.be/prijs-nieuwe-...ge-s-67079.htm

Ik bedoel, wat zijn de verschillen (qua innerlijk) tussen deze 2 sportwagens en wat maakt Lamborghini Gallardo zo duur vergeleken met de Lotus Exige S?

Het zit hem toch niet alleen bij de naam?

Wie kan mij dit eens uitgebreid uitleggen a.u.b.?

Dank bij voorbaat

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
2.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat mensen liever een Lamborghini hebben dan een Lotus.
paulus811
11 jaar geleden
Waarom is een rolex duurder dan een swatch? Ze geven toch allebei de tijd aan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Paulus, je bent ook de grappigste thuis zeker? Ik zei duidelijk dat ik geen kennis heb van auto's, daarom de vraag dus... Tjonge jonge, wat een gestresseerde mens ben jij.

Het beste antwoord

Dit begint eigenlijk al bij het materiaal waar uit de auto bestaat. bij lamborghini worden eigen lijk alleen hoogste kwaliteit materialen gebruikt, denk hierbij aan carbon aluminium, leer . deze zijn van hogere kwaliteit. ook speelt de naam een rol en daar betaal je voor . Tevens zijn de mortoren die lamborghini gebruikt speciaal door en voor lamborghini vervaardigd terwijl de lotus een productiemotor van toyota gebruikt en deze vervolgens tuned En om eerlijk te zijn zijn deze auto;s niet echt met elkaar te vergelijken aangezien lotus staat voor klein , licht , en simpelere techniek terwijl de lamborghinis high-tech , zwaar en nogal dorstig zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

1. Het gaat deels om de naam. Lamborghini heeft een betere naam en het geeft een hoger statussymbool(prestige)
2. Vaak worden van Lamborghini's maar een beperkt aantal gemaakt, weet echter niet hoe het hiermee zit.
3. Het bouwen van een lamborghini gebeurt regelmatig geheel met de hand zonder het gebruik van robots.(of minimaal robots)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De goedkoopste Gallardo heeft al meer dan 50 PK meer dan de duurste Exige. Verder is de Gallardo een stuk zwaarder, langer en breder dan de Exige. Dat betekent dus weer meer materiaal en ik denk (dit is nergens op gebaseerd) dat een Gallardo van duurder materiaal is gemaakt dan een Exige.

En als laatste is het natuurlijk zo dat mensen liever in een Gallardo rijden dan in een Exige, omdat Lamborghini gewoon een beter bekende naam heeft en Italiaans is. Lotus is ook niet zo heel bekend.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ooh ja, het interieur in de Gallardo is ook veel geavanceerder dan bij de Exige. Het Exige interieur is eigenlijk heel spartaans en dat van de Gallardo is vrij luxe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lotus is dan weer helemaal niet prestige-gericht, maar meer voor trackdays etc. Daarom heb je bij veel lotusmodellen maar een half interieur en zelfs geen tapijt steken. Die hards.
De lambo of ferrari is dan weer prima afgewerkt, en toch snel kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier zijn meerdere redenen voor.
1. De naam, het rijden in een lamborghini brengt toch iets meer status met zich mee dan een Lotus (in dit segment speelt dat een hele grote rol)
2. De motor, Lotus maakt gebruik van een relatief kleine motor (en dus normale) maar bereiken top prestaties door veringen en het lage gewicht.
3. Cijfertjes Lamborghini geeft veel betere cijfers m.b.t. acceleratie, top snelheid ed. In dit segment zijn mensen bereid fors meer te betalen om een tiende seconde sneller aan de 100 te komen.
4. Opties, een Lotus is relatief kaal qua opties. Bij een Lambo (ik kort het even af) heb je standaard vierwielaandrijving en vleugeldeuren bijvoorbeeld.
5. Herkomst, Italianen staan al jaren bekend als bouwers van goede karakteristieken sportauto's terwijl de Engelse het niet al te best doen. Aston Martin (mijn favoriet) is denk ik nog de meest populaire sportauto uit Engeland en die zijn al tig keer overgenomen in het verleden wegens slechtere resultaten.

Puur prijs/kwaliteit verhouding zal de Lotus beter zijn. Maar als je toch ongelimiteerd geld hebt betaal je graag extra om wat extra pk's te hebben waardoor je je vrienden in de rotaryclub kan overtreffen.
Hopelijk is de uitleg uitgebreid genoeg