Wat is de beste financieringsconstructie voor mijn nieuwe auto?

Mijn situatie: woon-werk is jaarlijks 45.000 km. Prive is jaarlijks 5.000 km. Ik heb nu een auto op gas met 280.000 op de teller.
1) Ik kan een auto van de zaak aanvragen maar dan moet ik bijtelling betalen.
2) Er is me verteld dat prive-leasen ook een optie is (ik krijg een ruime netto-vergoeding van mijn werk als reiskosten om dit te bekostigen) maar ik kan nergens prive-lease met zoveel kilometers per jaar vinden.
3) Ik kan een auto van de zaak aanvragen en een goedkoop autootje voor erbij aanschaffen om de bijtelling te vermijden.
Wat is de beste (financieel meest gunstige) optie?

Toegevoegd na 28 minuten:
Ik krijg 600 euro reiskostenvergoeding. Voor dat bedrag zou ik ook een leaseauto mogen uitzoeken. Ik verdien nu elke maand op mijn auto omdat deze relatief weinig onderhoud vergt en ik maar 200 euro aan gas verbruik en 60 euro aan motorrijtuigenbelasting.
Ik wil gerust duurder uit zijn omdat een goede luxe auto wel wat mag kosten maar ik denk dat de bijtelling teveel van het goede gaat worden.

Toegevoegd na 32 minuten:
Aan de prive-auto (bij optie 3) stel ik weinig eisen. Hij moet enigszins toonbaar zijn en weinig onderhoud vergen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Als jij een lease-auto neemt, is dat heel handig - je kent de voordelen van het zorgeloos autorijden. Het kost wel wat vanwege de bijtelling.

Jouw lease-auto kost de baas echter ook een hoop geld.

Je kunt daarom overwegen, je baas te vragen of hij je een salarisverhoging geeft in ruil voor geen lease-auto en geen reiskostenvergoeding. Door de juiste salarisverhoging te kiezen, wordt deze deal voor de baas kostenneutraal.

Voor jou zou zo'n deal zelfs voordelig kunnen zijn. Je krijgt immers meer geld, waarvan je dan zelf je auto kunt bekostigen. Je gebruikt je privé-auto dan dus zowel voor jezelf als zakelijk.

De nu ontbrekende reiskostenvergoeding kun je wellicht van de belasting aftrekken.

Groot voordeel van deze constructie is, dat je salaris in de vorm van lease-auto omzet in salaris in de vorm van geld. Dat maakt namelijk heel wat uit in de pensioenopbouw! Op deze manier heb je geen lease-auto-gat meer in je pensioen.

Om een lang verhaal kort te maken: financieel komt het zowel voor jou als voor je baas op (ongeveer) hetzelfde neer, maar later krijg je aanmerkelijk meer pensioen.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik zou is wat verder kijken dan alleen bijtelling. Bij ons op het werk is het zo geregeld dat al het onderhoud (en volgens mij zelfs de winterbanden) allemaal worden vergoed. Tevens voor 25 euro p/m een tankpas waar ook prive mee getankt mag worden (onder de noemer "normaal gebruik" natuurlijk). (Overigens leasen ze bij ons niet echt auto's, de zaak koopt de auto's gewoon, voor bijtelling maakt dat volgens mij niets uit).

Zou daar eerst is navraag na doen.