Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kunnen ze zo snel een tank volpompen met brandstof bij een pitstop?

Een pitstop bij een F1 race is vaak slechts een tiental seconden. Veel onderdelen en de banden worden razendsnel vervangen. Maar hoe komt er zoveel brandstof binnen 10 seconde in de auto?
Het zou mij een hoop tijd besparen als we bij de reguliere pompstations ook zo snel zouden kunnen tanken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
3.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De reden dat ze zo snel tanken, heb ik even versimpeld. Ook omdat ik de preciese werking nog niet gevonden heb ;-)

De slang diameter is lekker groot dus daar gaat veel doorheen.
De druk is hoger dus spuit er veel snel doorheen.
En de slang heeft een complex systeem waardoor er lucht uit de tank gezogen wordt tijdens het tanken. Hierdoor ontstaat er eerder een vacuüm wat de vulsnelheid erg ten goede komt. Omdat de brandstof immer niet tegen een bepaalde druk in hoeft.

Toegevoegd na 1 minuut:
Owja, het tanken gebeurd dus in een gesloten systeem. Er zit geen ruimte tussen de aansluiting van de slang en de tank zelf. Dus geen vervelende invloeden van buitenaf. :-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een grote (brede) slang met dito aansluitingsmogelijkheid, waar enorm veel druk op staat, veel meer dan een standaard benzinepomp je te bieden heeft.

Aangezien brandstof nogal brandbaar is zal dit tempo bij een gewone benzinepomp niet zo gauw gehaald worden, het is nogal riskant om op die manier te tanken, die mensen bij de autoraces zijn erop getraind om dat op een veilige manier te doen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Daar komt nog bij dat die mensen bij de Formule 1 ook allemaal beschermende kleding aanhebben, voor het geva het toch misgaat.

Tevens heb ik begrepen dat die slang bij de autosport erg zwaar is, ik geloof dat het geheel zo een kilogram of 60 weegt, daarom doen ze het ook met twee mensen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrachtwagens kunnen ook zo'n 3 keer zo snel tanken.
In dit geval zit er zoveel druk achter de spuit dat de "kerosine volgens mij" er zeer rap in gespoten wordt.

Verder zit er geen filter in deze auto's vermoed ik, waardoor je geen last zult krijgen van schuim of andere ophopingen zoals met Diesel het geval is.

De vraag hoe het precies gaat durf ik niet te zeggen :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoge druk en een grote slang plus slang mond.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Vlinderr;

Duidelijk verhaal dus; bijzonder hoge druk in de tankinstallaties en ook speciale tanks en ontluchtingssytemen in de racewagens.
Of het jou ook echt zoveel tijd zou schelen kun je je afvragen; stel je voor dat jouw benzinestation ook van die hogedrukpompen zou plaatsen, dan zouden ze daarvoor moeten investeren, gekwalificeerd personeel aannemen en dan zou je nog steeds moeten binnenrijden, na afloop betalen en weer wegrijden; de enige handeling die sneller gaat is het tanken zelf, dus dat scheelt je een paar minuten. Maar je wilt niet weten wat de nieuwe literpijs bij die snelpomp zou worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding