Hoe moeilijk is het leren van schakelen in een auto?

Ik ga binnenkort beginnen om mijn rijbewijs te halen. Nu zit mijn 1 ding erg dwars. Ik ben bang dat ik steeds mijn concentratie ga leggen op het schakelen.
Ik weet dat je daarbij ook je koppeling ingedrukt moet houden.

Is dit moeilijk te leren? Vergt het veel inspanning?
Ik heb by the way nog nooit autogereden of ooit de pook aangeraakt dus ik ben hier echt nog heel onbekent mee (behalve van dat ik weet dat je de koppeling moet indrukken).

11 jaar geleden
in: Auto's
17.3K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Relax...ik heb tot mijn examen problemen gehad met het schakelen. Weet je waarom? Omdat ik steeds over het schakelen na dacht. Ik stond het niet toe bij mezelf om het gewoon te doen. En ik keek steeds naar de pook waardoor het weer verkeerd ging. Ik ben uiteindelijk met mijn vriend om 3.00 's nachts illegaal gaan oefenen op het industrieterrein. Net zo lang totdat ik dat "controleren" meer deed. En dat heeft geholpen. Ga niet aan een automaat beginnen hoor! Want dan mag je niet in een schakelbak rijden. En word het lastig als je eens een auto wilt lenen en zit je altijd aan automaten vast. Automaat is pas een optie als het echt niet lukt.

Het beste antwoord

Nee, miljoenen Nederlanders zijn je voorgegaan. Schakelen is NIET moeilijk en de huidige versnellingsbakken gaan als een mes door warme boter.

Toegevoegd na 1 minuut:
Schakelen wordt binnen de kortste keren een automatisme, net als je telefoon of camera bedienen op een gegeven moment vanzelf lijkt te gaan.

En in het begin is het natuurlijk wel wennen, maar daarvoor heb je nou juist les.
paulus811
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd, als je het eenmaal kent, doe je het terwijl je er geen ergen in hebt. + wat veel geld kan schelen, is met je paps of mams op een industrie terrein of in de bossen oeffenen ;)
Powergen
11 jaar geleden
@rena Dat doen ze niet omdat ze bang zijn dat als ik iets maar verkeerds doe en er is iets aan de auto dat het niet gedekt wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord van Paulus811. Wat mij snel op weg heeft geholpen (;-)) was dat ik een goede uitleg kreeg over waarom je moet schakelen en wat er feitelijk gebeurt wanneer je (ont)koppelt. Als het goed is legt je instructeur dat goed uit, maar vraag er anders naar. Maar bedenk inderdaad vooral dat zelfs de grootste idioten van dit land een rijbewijs hebben en dus hebben leren schakelen, dus hoe moeilijk kan het zijn. Die gedachte heeft mij ook gesteund toen ik het moest/wilde leren. Succes! Het gaat ook jou vast en zeker gewoon lukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rena, mijn vader was rij-instructeur en hij moest bij dit soort mensen altijd eerst van alles afleren. Hij had liever mensen als powergen, dat ging veel sneller!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@powergen, dat is wel jammer. In België is het de normaalste zaak van de wereld, maar idd, ook daar weet ik niet hoe het dan gaat bij eventuele schade met verzekerings maatschapijen. Ik zelf heb alleen maar goedkopen auto's gehad, en heb in het verleden mijn vrienden/vriendinnen ook ingereden :p (laten oeffenen dus) ;) @pelle, kun je iemand iets afleren als ze (in deze kwestie) nog nooit een pook hebben aangeraakt? Ik denk overigens wel dat er iets van waarheid inzit, want sommige vriendinnen van mij bakten er werkelijk niets van in mijn auto waardoor ik echt dacht, dit gaan ze nooit kunnen. Maar ze hebben inmiddels toch de roze pas in de pokket.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rena: mijn vader moest ze iets afleren wat ze verkeerd hadden aangeleerd omdat ze juist wel stoer een paar lesjes namen op een parkeerplaats.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo had ik het nog niet bekeken. Echter is er niets stoers aan. Het gaat puur om geld. Wat betaal je tegenwoordig voor 1 les? 50 of 60 euro? Als je een uur kan "oeffenen" in de auto van een kennis, kost dat 5 euro benzine. (+ doorgebrande koppelings platen, maar na een paar lessen schakelden hij wel vele male soepeler) :p
Powergen
11 jaar geleden
Ik betaal 69 euro... en moet het zelf betalen. Wil niet zielig doen maar daar gaat wel echt al mijn geld!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat geloof ik achter mekaar. Het is ook onbeschoft veel geld. Als je straks (69 euro x 20 lessen, zo'n 1400 euro + 300 praktijk examen en ??? Euro theorie boeken en exame + eventuele bijscholing) klaar bent, ben je ook meer dan 2000 euri lichter. Dat word een krantewijkje extra :p iig succes alvast en maak je niet te druk over het schakelen, dat komt vast goed ;)

Andere antwoorden (4)

Degene die jou rijles geeft heeft normaal gesproken voldoende ervaring om je dat langzamerhand aan te leren. Stapsgewijs wordt je dan zo aan 't autorijden gewend. Ik zou me er niet al teveel zorgen over maken. Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn zoon heeft sinds kort rijles en hij ging pas de derde les oefenen met schakelen, waarbij de eerste keer de instructeur het koppelen deed. Hoewel mijn zoon na de eerste keer vreselijk klaagde dat het allemaal zo ingewikkeld was schakelt en koppelt hij nu, na 5 lessen al volledig automatisch. Dat gaat echt heel snel en schakelen kost in moderne auto's geen enkele inspanning. Veel succes gewenst, met een goede instructeur hoef je echt niet zenuwachtig te zijn over het schakelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De één zal het sneller onder de knie krijgen dan de ander.
Meestal zal je beginnen met sturen, richting aangeven en eventueel gas geven, en ook dit (deels) op aanwijzing als dit nodig mocht zijn.
Vergeet niet dat je alles fout mag doen; het is tenslotte een lessituatie. De instructeur kan altijd ingrijpen / corrigeren.
Vervolgens zal je doorgaans naar een rustige plek of parkeerterrein rijden waar je de tijd krijgt 'feeling' te krijgen met de auto, leren op te trekken, te stoppen, eventueel op te schakelen en terug te schakelen. Dat je dan -in het begin- géén tijd hebt om op het overige verkeer en andere zaken te letten, is logisch, komt bijna altijd voor en is helemaal niet erg. Dat is de taak van je rij-instructeur. Hij of zij zal je stap voor stap begeleiden en de instructie opvoeren in jouw tempo.
"heb by the way nog nooit autogereden" ...troost je dat geldt voor bijna iedereen en kan zelfs een voordeel zijn. Mensen die al (menen te) kunnen autorijden hebben vaak verkeerde handelingen aangeleerd, die je ze dan vervolgens eerst moet af gaan leren.
Geef aan waar je grenzen liggen, probeer zo veel mogelijk te genieten, overleg bij twijfel met je instructeur en eis op voorhand niet te veel van jezelf.
Uiteindelijk zal ook jij het -net als vele anderen- leren.
Misschien is onderstaande link wat voor je, alhoewel je moet bedenken dat het (nu nog) slechts een idee is wat je (uiteindelijk) te wachten staat.

Succes bij je lessen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tegen de tijd dat je klaar bent voor het Examen, kun je alle versnellingen moeiteloos en zonder nadenken, ja bijna intuïtief vinden, je leert het echt snel genoeg!