Hoe moeilijk is het leren van schakelen in een auto?

Ik ga binnenkort beginnen om mijn rijbewijs te halen. Nu zit mijn 1 ding erg dwars. Ik ben bang dat ik steeds mijn concentratie ga leggen op het schakelen.
Ik weet dat je daarbij ook je koppeling ingedrukt moet houden.

Is dit moeilijk te leren? Vergt het veel inspanning?
Ik heb by the way nog nooit autogereden of ooit de pook aangeraakt dus ik ben hier echt nog heel onbekent mee (behalve van dat ik weet dat je de koppeling moet indrukken).

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, miljoenen Nederlanders zijn je voorgegaan. Schakelen is NIET moeilijk en de huidige versnellingsbakken gaan als een mes door warme boter. Toegevoegd na 1 minuut: Schakelen wordt binnen de kortste keren een automatisme, net als je telefoon of camera bedienen op een gegeven moment vanzelf lijkt te gaan. En in het begin is het natuurlijk wel wennen, maar daarvoor heb je nou juist les.

Degene die jou rijles geeft heeft normaal gesproken voldoende ervaring om je dat langzamerhand aan te leren. Stapsgewijs wordt je dan zo aan 't autorijden gewend. Ik zou me er niet al teveel zorgen over maken. Succes.

Mijn zoon heeft sinds kort rijles en hij ging pas de derde les oefenen met schakelen, waarbij de eerste keer de instructeur het koppelen deed. Hoewel mijn zoon na de eerste keer vreselijk klaagde dat het allemaal zo ingewikkeld was schakelt en koppelt hij nu, na 5 lessen al volledig automatisch. Dat gaat echt heel snel en schakelen kost in moderne auto's geen enkele inspanning. Veel succes gewenst, met een goede instructeur hoef je echt niet zenuwachtig te zijn over het schakelen.

De één zal het sneller onder de knie krijgen dan de ander. Meestal zal je beginnen met sturen, richting aangeven en eventueel gas geven, en ook dit (deels) op aanwijzing als dit nodig mocht zijn. Vergeet niet dat je alles fout mag doen; het is tenslotte een lessituatie. De instructeur kan altijd ingrijpen / corrigeren. Vervolgens zal je doorgaans naar een rustige plek of parkeerterrein rijden waar je de tijd krijgt 'feeling' te krijgen met de auto, leren op te trekken, te stoppen, eventueel op te schakelen en terug te schakelen. Dat je dan -in het begin- géén tijd hebt om op het overige verkeer en andere zaken te letten, is logisch, komt bijna altijd voor en is helemaal niet erg. Dat is de taak van je rij-instructeur. Hij of zij zal je stap voor stap begeleiden en de instructie opvoeren in jouw tempo. "heb by the way nog nooit autogereden" ...troost je dat geldt voor bijna iedereen en kan zelfs een voordeel zijn. Mensen die al (menen te) kunnen autorijden hebben vaak verkeerde handelingen aangeleerd, die je ze dan vervolgens eerst moet af gaan leren. Geef aan waar je grenzen liggen, probeer zo veel mogelijk te genieten, overleg bij twijfel met je instructeur en eis op voorhand niet te veel van jezelf. Uiteindelijk zal ook jij het -net als vele anderen- leren. Misschien is onderstaande link wat voor je, alhoewel je moet bedenken dat het (nu nog) slechts een idee is wat je (uiteindelijk) te wachten staat. Succes bij je lessen!

Bronnen:
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/5106...

tegen de tijd dat je klaar bent voor het Examen, kun je alle versnellingen moeiteloos en zonder nadenken, ja bijna intuïtief vinden, je leert het echt snel genoeg!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100