Hoe snel zouden bij normaal gebruik de remblokken, -schijven en spoorstangkogels slijten bij een Nissan Primera Estate 2.0?

Vorige week heeft mijn Nissan Primera Estate (2005) een grote beurt gehad. Daarbij zijn voor de remblokken en -schijven en de linker spoorstangkogel vervangen en achter de remblokken. Totale kosten hiervan bijna eur 600 (tussen haakjes: betreft een officiele Nissan-dealer, ik heb - met mijn linkerhanden - vertrouwen in de kwaliteit van het afgeleverde werk dus weet dat ik hier extra voor betaal). De auto heb ik in 2010 gekocht met 94.000 km op de teller. Het 1e jaar heb ik 11.000 km gereden en het 2e jaar 9.000.
Nu heb ik de volgende vragen:
- ik hoorde al langere tijd (maar niet altijd) vooraan een soort van bonk wanneer ik over bijv. een drempel reed. Kan dit te maken hebben (gehad) met de spoorstangkogel? Hoe snel slijt deze normaliter?
- Bij de vorige inspectie 11 maanden eerder is niets gemeld over een toekomstige reparatie v.w.b. remschijven- en blokjes. Wat is bij normaal gebruik de verwachte levensduur van deze onderdelen? En kunnen deze gedurende 9.000 km zo hard slijten, dat men dat niet van tevoren kon zien aankomen?
- Volgend jaar zullen waarschijnlijk de fuseekogels achter vervangen moeten worden. Nu veroorzaken de achterbanden eigenlijk al vanaf het begin veel afrolgeluid. Van de Euromaster heb ik begrepen dat de achterbanden ook zeer onregelmatig zijn afgesleten. Wisselen van banden van voor naar achter en v.v. had dit kunnen voorkomen. Kunnen (half) versleten fuseekogels hierin ook een rol hebben gespeeld?

Alvast hartelijk dank voor de reacties!
Joeri

Weet jij het antwoord?

/2500

Slijtage en reparatie zijn zeer normaal bij een dergelijke km stand. Het voordel tov een nieuwe auto is de aanschafprijs Nadeel tov een nieuwe zijn de te verwachte reparaties, hoer moet je mee leren Leven. En niet een excus of een schuldige, of een andere verantwoordelijke zoeken. Heb je vraagtekens bij reparaties aan een gebruikte auto, koop dan ivv een nieuwe...

Slijtage van onderdelen is altijd moeilijk in te schatten. Vooral remblokken, daar deze aan allerlei vuiligheid blootgesteld worden waardoor deze kunnen blijven hangen. Ze hoeven maar even blijven "plakken" en je krijgt al te maken met extra slijtage op je voering, wat weer resulteert in meer vuiligheid en meer "plakken" en dan kan het heel snel gaan. Beter zou zijn om periodiek even de wielen los te halen en de boel goed te reinigen, de kans dat je voor verrassingen komt te staan is dan stukken kleiner. Pin je niet vast aan de jaarlijkse APK, deze gaan uit van de minimum eis. Voor wat je stuurkogel betreft is eigenlijk hetzelfde verhaal. Zodra er speling begint te komen dan komt er vuiligheid tussen de kogel en hetgene waar de kogel in zit. Ook dit resulteert weer in een snellere slijtage. Meestal als een kogel begint te bonken is de rubberen mantel meestal al versleten waardoor er vuil in het inwendige kan komen. Maar een dergelijke kogel, mits goed gemonteerd kan rustig jaren mee. Het bonken kan er mee te maken hebben maar als ik een dergelijke klacht heb dan is het eerste waar ik naar kijk de reactiestangen. De kans is groter dat deze versleten zijn dan je kogels en is ook stukken goedkoper. Voor wat je achterwerk betreft, een rauw rollend geluid? Laat je wiellagers maar na kijken. Kans is levensgroot aanwezig dat dat de boosdoener is. Laat tijdens deze inspectie ook even je achterremmen bekijken, de kans is klein maar ook daar kan een dergelijk geluid vandaan komen. Onregelmatige bandenslijtage heeft vaak te maken met slecht functionerende schokdempers, doch dat verklaart niet dat geluid. Meestal is een dergelijk euvel wel te zien aan het slijtage patroon in de band, het lijken wel kleine cupjes in het rijvlak. Welke onmiskenbaar zijn voor een versleten schokdemper. Sterkte, ik vind het nogal wat voor zo'n jonge wagen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100