Kun je aan de autobanden aflezen hoe (waar) ze gemonteerd moeten worden?

Bij het overzetten van de winterbanden op de zomerbanden ben ik het schema kwijt waar de zomerbanden teruggezet moeten worden. Kun je dat ook aan de banden zelf zien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
14.2K

Antwoorden (4)

Meet de profieldiepte van alle 4 de banden, 2 gelijke vormen een paar. Omdat banden aan de binnenkant van het loopvlak sneller slijten, kun je bepalen of ze links of rechts gemonteerd waren. Als de bandenmaat voor- en achter gelijk is (dat is namelijk niet altijd zo) dan maakt het niet uit welk paar je op welke as monteert. Zet het beste paar op de aangedreven wielen.
paulus811
12 jaar geleden
Veel banden hebben een draai richting, aangeven met een pijl. Toch wel aardig om die ook in de gaten te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ikk adviseer altijd de banden met het meeste profiel achter te zetten, een voertuig wat slipt gaat altijd met zijn kont schuiven.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let altijd op de draairichting van de band, aangegeven met een pijl.
Daarbij heeft bijna elke band een binnenkant en een buitenkant. Daar moet je dus ook goed op letten.
Als laatste dienen de banden met het beste profiel AAN DE ACHTERZIJDE van het voertuig te worden geplaatst.
Dit om een uitbrekend voertuig zoveel mogelijk grip te laten krijgen.
Advies voor de volgende keer, zet met een vetkrijtje letters op de band aan de binnenzijde, dan weet je dat de volgende keer.