Waarom staat er bij sommige auto's in het klein het cijfer één op het nummerbord?

Soms zie ik bij auto's op het nummerbord boven het eerste streepje in het klein het cijfer één staan. Weet iemand waarom dat zo is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
13.6K

Het beste antwoord

Dan is het vorige nummerbord een keer kwijtgeraakt of gestolen. Dit is de vervangende, en de échte. Het nummerbord waar het 1tje niet opstaat is dan oud en vervallen..

Toegevoegd na 1 minuut:
beetje duidelijkere uitleg :-)

Gaat een kentekenplaat verloren, dan wordt er een nieuwe plaat verstrekt met een klein volgnummertje boven het linker streepje. De oude plaat wordt dan tegelijkertijd als ongeldig geregistreerd
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 beste antwoord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niks aan toe te voegen +1

Andere antwoorden (6)

Toevoeging op het bovenstaande antwoord:
Niet alleen bij verlies op diefstal van de kentekenplaat, maar ook bij één van de kenteken delen dien je een nieuwe aan te vragen. Op je papieren staat dan Duplicaatcode 01 (of hoger, als het vaker is voorgevallen) en die code correspondeert met het ééntje op de nieuwe kentekenplaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kleine cijfertje wat je soms op kentekens ziet, betekent dat het kenteken of het kentekenbewijs gestolen of kwijtgeraakt is. 1 staat voor 1 keer kwijt, 2 voor 2 etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb je een nieuw kentekenbewijs moeten aanvragen als de vorige kwijt of gestolen is. Bij ons staat er inmiddels al een tweetje op. Pas geleden zag ik iemand met een drietje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/betekent-klein-tje-boven-kenteken.7458

http://www.goeievraag.nl/vraag/tje-tje-etc-nummerbord.8950
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zodat de overheid weet dat dat het echte nummerbord is, en degene die het originele nummerbord heeft gestolen niet zomaar kan tanken zonder te betalen en dat soort fratsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
degene voor mij hebben al duidelijk gemaakt waarom het cijfer er staat, wat ik nog niet gelezen had is dat met ingang van 22/092008 het niet meer verplicht is de duplicaatcode op de kentekenplaat te zetten. Met andere woorden als je een vervangend kentekenbewijs moet aanvragen met duplicaat code dan mag je de platen zonder code gewoon laten zitten.