Zijn mijn koppelingsplaten versleten?

Als ik in mijn citroen C1 rijd en stel ik rijd in zn 5 op de snelweg met 100km/h. Als ik dan het gas heel even volledig intrap dan maakt de motor een geluid zoals je gas geeft met koppeling ingetrapt. Hij versnelt dan nauwelijks maar na 5 seconde doet ie het al beter. Hij doet dit trouwens in elke versnelling en bij elke snelheid. De auto komt uit 2008 en heeft bijna 50.000km weg. Wat zou dit kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je deze auto nieuw gekocht of tweedehands. Als je hem nieuw hebt gekocht wordt het tijd dat je het koppelen en ontkoppelen beter gaat leren, je houdt namelijk het koppelingspedaal ligt ingetrapt tijdens het rijden, koppeling niet nodig = voet er af, na elke schakelbeweging moet je je voet van het pedaal halen. Heb je hem tweedehands gekocht kan je alleen maar arden naar de historie en wat er gebeurd is met de auto, het is zelfs mogelijk dat hij gebruikt is voor postbestellingen.

Antwoorden (6)

Já, dit geeft aan dat de koppelingsplaat (het is er maar één), op z'n eind loopt! Maak een afspraak met de garage...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is erg snel, maar je beschrijft inderdaad een beginnend probleem van de koppelingsplaten. Wacht niet te lang met onderhoud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat ze zo snel slijten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik altijd afraad is tijdens stilstand het koppelingspedaal ingedrukt houden. bijvoorbeeld voor het verkeerslicht. Zet de auto liever in de vrij. Je kan testen , zet de auto stil en zet hem in de 3e of 4e versnelling en laat de koppeling komen. ( auto op handrem) Hij moet weerstand bieden en het liefst afslaan. Slipt hij lange tijd en slaat pas later af, dan weet je het zeker.
Inderdaad beginnende fase van een versleten koppeling
dat is trouwens wel al vrij vroeg?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kennissen van mij hebben het zelfde probleem gehad met hun toyota aygo , die dezelfde motor en versnellingsbak heeft . Ze hebben lang doorgereden met een met een slippende koppeling ( geen vrije slag van ongeveer 2 cm. in koppelingspedaal ) waar door het druklager het begeven heeft , doordat het constant meegedraaid heeft omdat er geen speling meer in de koppelingskabel zat . Dit lager is door de hitte vastgelopen , en heeft de diafragmaschotelveer (drukgroep ) vernield in de zin van slippen van lager en hitte ontwikkeling waardoor veerkracht (aandrukken koppelingsplaat ) verloren ging . Dit gebeurde bij 80.000 km. Hij heeft er zelf een nieuwe koppeling in gemaakt (veel werk) waarna de zaak weer in orde was . Merkwaardig genoeg bleek de plaat nog in orde te zijn , maar is dus compleet vervangen . Zelf heb ik ook een C1 , en ik controleer regelmatig de speling op de koppelingskabel , zodat de speling op 2 cm blijft in het voetpedaal voordat ik weerstand voel met indrukken , en daardoor het druklager alleen draait met ontkoppelen .

Toegevoegd na 12 minuten:
Belangrijk voor te weten is dat naarmate een koppelingsplaat slijt en dus dunner wordt , de nodige speling op de kabel steeds minder wordt !!!

Toegevoegd na 12 minuten:
Belangrijk voor te weten is dat naarmate een koppelingsplaat slijt en dus dunner wordt , de nodige speling op de kabel steeds minder wordt !!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb t zelfde gehad en m'n olie uit m'n versnellingsbak was op dus snel naar de garage anders rij je alles in puin en geen extra gas geven anders kan je je motor opblazen dat is mij verteld want ik heb er geen verstand van
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stekkerverbinding met de computer controleren bij slechte verbinding kan de motor ook inhouden laat dit even controleren bij de garage.