Multiriem vervangen Fiat punto 1.2 sporting 2001

Mijn garagehouder adviseerde mij op korte termijn de multiriem te laten vervangen.
Hij zei dat dit eens in de drie jaar moest. Wat denken jullie? alvast bedankt voor de reacties.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.3K

Antwoorden (2)

Géén slecht advies! Deze riem heeft een beperkte levensduur. Je wil niet weten wat er met de motor gebeurd als hij spontaan breekt.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De multiriem/multirib wordt wel eens verward met de distributieriem echter de distributieriem is primair de aandrijfverbinding tussen je krukas en nokkenas.

De multiriem/rib is dus de vervanger van de V-snaar. Deze moet je vervangen als hij begint te piepen of niet meer 'uit te stellen' is door rekverlies. Ook een rafelende of versleten riem moet vervangen worden.

Een distributieriem is een totaal ander verhaal. Deze moet in jouw geval om de 5 jaar of 120.000 kM vervangen worden.

Een gebroken distributieriem is niet in alle gevallen desastreus voor je motor Met name hoge compressiemotoren zijn hier gevoelig voor v.w.b. de kleptiming. (dit kun je bij je dealer navragen)

Om antwoord te geven op jouw vraag: Ik ben van mening om je distributieriem niet te laten vervangen als hij nog geen 5 jaar oud is of 120.000 kM is meegegaan. Je multiriem zou ik laten vervangen als deze versleten is. M.v.g. TX
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi onderbouwd antwoord !+