Wat wil de kilometerstand zeggen als je een tweedehands auto wilt kopen?

Wat is teveel kilometers voor een benzineauto (Citroën)?

Is voor een eerste autootje.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
10.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga er maar vanuit dat een benzineauto met 2,5 ton op de teller zijn beste tijd gehad heeft. Zou motorisch nog best goed kunnen zijn, maar je gaat toch tegen allerlei extra onderhoudskosten oplopen:remsysteem,banden, uitlaat, distributieriem, olieverbruik, wielophanging etc. Goed zoeken en geduld: je vindt echt goede auto's met weinig kilometers, vaak ook nog garantie voor scherpe prijzen.

Het beste antwoord

De kilometerstand van een auto, verteld een klein beetje zijn verleden! Een km stand moet je delen door de leeftijd van de auto
Bv: een auto van 10 jaar oud met 100.000 op de teller = gemiddeld 10.000 km per jaar.
Als je daarnaast ook nog de onderhoudshistorie kunt achterhalen door middel van bv een onderhoudsboekje of gegevens van de garage waar de auto in onderhoud was, dan kun je een klein beetje de staat van de auto bepalen.

Een auto van 10 jaar oud met 150.000 km kan soms in betere staat zijn dan een zelfde auto met dezelfde leeftijd met maar 40.000 km op de teller.
Dit komt doordat de auto met de hogere km stand vaker in de garage is geweest voor onderhoud, dan de auto met lage km stand.

2de hands auto's waarvan niets bekent is, zou ik geen interesse in tonen.

Verder moet je voor jezelf uitmaken wat je van plan bent met die auto.
Ga je hem veel en intensief gebruiken, of juist zo af en toe.

Als de auto vanaf bouwjaar 2000 is, en je gaat misschien 5000 km per jaar rijden, dan zou je rustig 1tje kunnen kopen met 2 ton op de teller.

Een volvo of mercedes op benzine kan makkelijk de 400.000km halen.
Een citroën op benzine zou ik vanaf 250.000 km echt laten staan

Let op bij de aanschaf:
--APK tot???---
--Distributieriem vervangen/reeds vervangen---
--eventuele vloeistof onder de auto (lekkage)--
--Onderhoudsbeurt gehad?--
--Is de auto niet vochtig van binnen?--
--Alles compleet? reserve wiel etc aanwezig--
-- vreemde slijtage sporen op de banden?--

Zoek een zelfde auto op via autotrader.nl dan kun je de prijs vergelijken, dan weet je ook of je niet teveel betaald!

Verder moet je een beetje geluk hebben bij de aanschaf van een 2de hands auto.

Wil je persee een citroën?
Een vw of een toyota is veel degelijker.

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Hangt er van af. Hoe lang wil je er mee doen? Hoe veel betaal je ervoor, wat is het bouwjaar etc... Een benzineauto gaat meestal wel weg rond de 250.000 km.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenwoordig niet zo veel meer , vroeger was het een unicum als je teller "rond ging"dus na 99999 km weer op 0 begon. Maar tegenwoordig is dat niet zo belangrijk meer, wegens andere materialen bijvoorbeeld
12 jaar geleden
Nieuwe auto's zijn veel beter geworden de laatste jaren.
Ik heb zelf een peugeot 205 met bijna 300.000 km op de teller en de motor loopt nog prima. Het hangt er vooral vanaf hoe de vorige eigenaar er mee omgegaan is en hoe de auto is onderhouden. Kijk vooral of je sporen van groot olieverbruik ziet. Alhoewel mijn motorblok ook vettig is en het olieverbruik toch wel meevalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Valt niet te zeggen, heeft ook met wat geluk te maken.

Er zijn wat "punten" waarop bepaalde (dure) reparaties noodzakelijk zijn, omdat anders de motor in de soep loopt (distributieriem bv. die rond de 80.000-100.000 km moet worden vervangen).

Als je auto tegen deze "mijlpaal" aanloopt, is het dus handig om te vragen of deze al is vervangen of niet. Echter zijn er zo veel onderdelen op een auto, dat dit haast niet valt te zeggen. Alle (draaiende) onderdelen, met name lagers, gaan een bepaalde hoeveelheid rotaties mee. Echter is dit zeer variabel en kun je "geluk" hebben en "pech." Ook de manier waarop er voorheen mee gereden is speelt een grote rol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Totaal niets.

Een auto die in één jaar 1.500km rijdt kan meer te verduren hebben gehad dan een auto die 100.000km heeft gereden.

Het is de manier waarmee gereden is in die auto.

Voorbeeld:

Een auto van post.nl (voorheen TNT) wil ik nooit, deze auto's rijden veel maar allemaal kleine stukjes, veel gebruik van koppeling, wegrijden en stoppen, door bermen heen etc., funest voor een auto.

Een auto van een 24uurs koeriersdienst die veel internationaal werk doet wil ik wel, grote afstanden afgelegd waarbij de auto weinig te lijden heeft.

De toestand van de pedaalrubbers en vloermat zegt mij veel meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hou als vuistregel altijd aan :10 ct per kilometer aftrekken van de nieuwwaarde. Dit gaat goed bij de meeste 2e hands middenklasse benzineauto's. Voor dieselauto's hou ik 7 cent aan. Dus bijvoorbeeld een polo op benzine met 120.000 gelopen, moet je 12.000 euro van de cataloguswaarde aftrekken, bij een diesel zou dat 8400 zijn.