Is met ABS de remweg op een droge weg langer?

Hier de vraag bij mijn Belgisch theorie proefexamen.

Wanneer ik met ABS rem op een droog wegdek, is de remafstand meestal ...

A/... korter dan bij gewoon remmen
B/... langer dan bij gewoon remmen
C/... hetzelfde als bij gewoon remmen

Het juiste antwoord is volgens deze Belgische site B

Bron:http://gratisrijbewijsonline.be/rijbewijsB/examen.php?mode=show&test=b&vraag=30&id=|254&a=|f&sid=ba6f813fbbaab12501e8978f180b9c71&sid=ba6f813fbbaab12501e8978f180b9c71

Waardoor is dit eigenlijk het geval?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
7.2K

Antwoorden (6)

Die site heeft het fout. ABS is bedoeld om het remmen te verbeteren, zou dan raar zijn als onder normale omstandigheden de remwegen langer is. Het juiste antwoord moet A zijn.

Toegevoegd na 16 minuten:
"Alleen bij remmen op een losse (bijvoorbeeld grind) of hele gladde ondergrond (bijvoorbeeld ijs) zorgt ABS niet voor een kortere remweg."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klopt niet wat je zegt. ABS werkt alleen in noodsituaties wanneer je plotseling vol op de rem gaat staan. Dit merk je dan ook goed in de auto. De situatie die wordt geschetst is bij droog wegdek in normale situatie.
Bij ABS varieert de remdruk en dat zou kunnen betekenen dat bij maximale grip de remweg langer is omdat een variabele remdruk nooit de maximale remdruk kan betekenen.
De theorie gaat er aan voorbij dat ook bij een droog wegdek de wielen kunnen slippen als je heel hard remt. Door de ABS wordt het slippen immers geminimaliseerd.
Deze situatie zal gewoonlijk pas optreden bij snelheden die veel hoger liggen dan je in de praktijk mag rijden.
Bij gangbare snelheden en omstandigheden heeft je proefexamen dus gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij goed doseren van de rem is de remweg zonder ABS inderdaad korter.
Bij een slipcursus wordt dit verschil je ook duidelijk gemaakt door in een situatie met én zonder ABS te remmen.
In de praktijk kan je jezelf afvragen of dit inderdaad het geval is omdat er meestal in acute situaties geremd moet worden, waarbij je mogelijk de rem ook niet goed en gelijkmatig doseert, waardoor de wielen blokkeren.
Dus....theoretisch A (in de praktijk -vrees ik- veelal toch B)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je geeft zelf al het goede antwoord aan, bij een slipcursus zie je het verschil duidelijk. Zo'n slipcursus wordt gehouden op een NAT wegdek en geen DROOG wegdek. ABS treedt in werking bij nat en extreem hard remmen. Antwoord C dus.
Ik denk zelfs antwoord C. Ik zelf had een 100% score bij mijn theorie examen, maar dit soort vragen kreeg je toen niet. Ik heb zelf ook ABS en die treedt alleen in werking bij extreem remmen. Dus niet bij normaal remmen. Het maakt daarom geen verschil bij normaal remmen of je ABS hebt of niet. Wanneer je plotseling moet remmen dan is met ABS natuurlijk korter. Het antwoord is dus C.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ABS zorgt er voor dat de auto bestuurbaar blijft bij vol remmen. De remweg is echter het kortst zonder abs met blokkerende banden, dit geeft immers de meeste wrijving.
Amtwoord B is dus de juiste (niet de veiligste)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een droog wegdek is in de meeste gevallen de remweg korter zonder abs. Wanneer een niet goed geoefend bestuurder echter te bruusk gaat remmen kan er slip op treden, zeker bij vuil wegdek maar het bijzonderste is dat met abs de wagen steeds bestuurbaar blijft, droog of nat. Het antwoord echter is dus B.