ik heb nu banden met maat 185-60-15 kan ik die ook vervangen voor banden 195-65-15

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
3.5K

Het beste antwoord

Afrol omtrek van de huidige banden is 1839mm en van de 195/65R15 1937 mm. Afwijking is meer dan 5%. Dit is niet toelaatbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, tenzij de ruimte in de wielkast veel groter is dan de totale bandomtrek die je nu hebt, en je een negatieve afwijking van je snelheidsmeter voor lief wil nemen (hij geeft minder aan dan je daadwerkelijk rijdt). Het tweede cijfer van de bandenmaat (60 of 65) geeft aan hoeveel procent hoog de bandwang is ten opzichte van de breedte. De diameter van de velg is 15 inch (=15x2,5cm). Dan moet je twee maal die bandwang maat (2x0,6x185mm, of in het nieuwe geval 2x0,65x195mm) bij de diameter van de velg optellen om te zien hoe hoog de totale band/velg combinatie is. Bij de 185 band is dat 59,7cm, bij de 195 band 62,85cm. En daar de omtrek van de band via een formule met Pi afhankelijk is van de hoogte krijg je dus een behoorlijke afwijking.