Hoelang duurt een APK keuring? Verschilt het per auto en de reparaties die gedaan moeten worden?

Ik heb een brief van de rdw ontvangen, waarin er staat dat ik hem voor 23 september moet laten keuren. Kan ik dat ook op de 22ste? Ben ik dan telaat? En zou graag willen weten hoelang het kan duren. Ik denk zelf dat dat verschilt per auto, de reparaties of de vervangingen die nodig zijn. Dit zal mijn eerste keer zijn, dus heb er helemaal geen verstand van. Alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
43.5K

Antwoorden (11)

De garage trekt er een dag voor uit. Hoe lang het feitelijk duurt is inderdaad afhankelijk van het aantal eventuele reparaties. Maak op tijd een afspraak bij je garage.

Laat je verleiden door goedkope APK-aanbieders. Dat wordt namelijk terug verdiend doordat zij iets 'vinden' dat gerepareerd moet worden en je veel geld kost. Bv nieuwe banden of een aandrijfriem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, heb ook wel is gehoord van een illegale APK, het is wel legaal, maar illegaal hoe je m krijgt. Voor €50. Zonder controles en al.. Maar daar wil ik zeker niet aan beginnen, heb al me band op t snelweg weg zien vliegen, wil het niet nogmaals meemaken. Want Waarschijnlijk heeft t vorige eigenaar een illegale APK gehaald, en mij bijna het leven zou kunnen kosten. Me linker achterband met t remschijf zijn onderweg op t snelweg letterlijk weggevlogen :s
Een apk keuring daar moet je vaak een dag voor tellen. Je auto wordt goed nagekeken en dingen die gerepareerd moeten worden {in overleg met jouw } gemaakt.
Het is zo dat de keuring binnen 2 uur klaar kan zijn maar de garage kan een herkeuring krijgen van het rdw ,dus dan komt iemand van het rdw de garage controleren of ze de apk goed uitgevoerd hebben.
Daarom duurt apk vaak 1 dag.
En als je dat de 22ste laat doen is dat perfect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, fijn om te horen! Want, ik moet heel vaak werken, en het is best een groot afstand. Dan ga ik toch wel op de 22ste! Dankje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is zelfs zo dat als je een afspraak maakt in de garage en hij zou niet voor de 23 ste kunnen dan mag het 1 maand na de datum ook nog maar dan moet wel de afspraak gemaakt zijn.Dus dan zou je tot 23 oktober mogen wachten maar dat is niet aan te raden.
Zolang je niet rijdt na de 23ste kun je ook geen boete krijgen, tenzij je het binnen 4 weken nog steeds niet laat keuren. Maar het is wel handig om het zo snel mogelijk te doen.

Meestal als je van te voren langs gaat bij een garage of even belt, kan je een afspraak maken dat je langs wilt komen om het laten chekken. Dat kost +/- 35 euro.. En dan vertellen ze wat je moet laten maken en wat het ongeveer kost en hoelang het duurt. Daarna kan je met je lijstje waar op staat wat er gemaakt moet worden naar een ander garage gaan en vertellen wat er gemaakt moet worden en gelijk vragen hoeveel dat kost etc. zo kan je prijzen vergelijken en bijvoorbeeld de goedkoopste garage kiezen.

Succes.. En btw je hebt echt geluk gehad dat je nog leeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"je hebt echt geluk gehad dat je nog leeft"????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, ik zal dan echt voor de 23 ste gaan.. En ja, je hebt gelijk, heb echt geluk gehad.. Ik had het niet eens door, dat was wel raar. Ik dacht dat het uit me uitlaat kwam.. Wat zekerr niet zo bleek te zijn..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
C4th, Ik hoorde af en toe gebonk onder mijn auto.. En een keer reed ik op t snelweg met 120, en wilde net iemand inhalen, totdat het gebonk weg was na een paar seconden.. En het duurde niet eens een paar tellen, o mijn god, dat geluid die mijn auto maakte... Ik schrok me dood! Ben gelijk naar het vluchstrook gereden, me rem deed een beetje raar, en ik was gestopt.. Ik stapte uit, en liep naar me uitlaat.. Me uitlaat was gewoon op z'n plek, maar,,, ik miste een belangrijk ding.. Mijn band met t remschijf was er af!!!!!! Ik had geen band meer, ze zijn gewoon afgevlogen.. ik probeer zo een foto up te loaden.. Ik had niks, en me moeder gelukkig ook niks.. Dit was t een beetje..
De APK-keuring duurt ongeveer 2 uur, dat staat los van reparaties die gedaan moeten worden om aan de APK te voldoen.
Het verdient aanbeveling om eerst je auto zelf te checken aan de hand van een checklist zodat je weet wat je te wachten kan staan.
Kleine defecten kun je dan alvast zelf oplossen, denk aan lampjes, ruitenwisserbladen en vloeistof, etc.
Kijk ook even naar de profieldiepte van de banden, de minimum diepte is op de check te lezen.
Het kan handig zijn om de APK te combineren met een kleine (of grote) onderhoudsbeurt als je auto daar al bijna aan toe is, dat scheelt weer een dag garage en soms doet men de keuring dan gratis.
Vergeet vooral niet je kentekenbewijs mee te nemen, dat hebben ze bij de melding beslist nodig.
Als je bij een betrouwbaar adres laat keuren is de kans op een nakeuring door de RDW kleiner zodat je niet een extra uur moet wachten.
De link hieronder is van een APK-checklist waar je kunt zien op welke punten gecontroleerd wordt.
De APK checkt alleen de veiligheidsaspecten van de auto, er wordt dus niet gelet op defecten die van andere aard zijn zoals b.v. airco of kapotte autoradio.
De APK moet binnen een maand na verloop van de datum in de brief beslist gebeurd zijn, een paar dagen of een week is geen enkel probleem.
Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
een paar dagen of een week TE LAAT is geen enkel probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel, Ik ga zeker eerst zelf een paar dingen checken.. Ben een meid van 24, maar kan toch wel een paar dingen zelf doen. Het verwisselen van het koelvloeistof, olie, stuurbekrachtigingsolie en het profieldiepte controleren enzo.. Controleer ook de lampjes..
Ik zal ze zelf bijvullen voordat ik erheen ga.. Buiten dit heb ik er helemaal geen verstand van.. Dankje voor de site!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kentekenbewijs is niet meer nodig voor de apk
22 Sept. keuren kan, dit is een donderdag. Een A.P.K. voor een personenauto kan in een uurtje compleet geregeld zijn. Alleen als er reparaties uitgevoerd moeten worden duurt het langer, afhankelijk van wat er moet gebeuren. Als het voor de auto ook de eerste keer is, zal het wel meevallen.
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had juist verwacht dat het niet kon, ben heel blij met de reacties! Ik ga zeker op de 22ste. Het is geen nieuw auto, het is een Polo Atlanta, uit 1996, 1.6... Heb een paar niet leuke dingen meegemaakt met me auto, dus denk ik dat de vorige eigenaar een illegale APK heeft gehaald, anders had ik niet zoveel dingen meegemaakt met me auto..
jc54
12 jaar geleden
Minnaar, maak je bekend en/of laat weten vanwaar die min.....
Je kan je auto eerder laten keuren, ik meen drie maanden, dan blijft de datum 23 september gewoon staan, het is niet zo dat als je hem nu op 1 september laat keuren hij volgend jaar ook op 1 september gekeurd moet zijn.

Ik vind persoonlijk de dag voor de verstreken datum erg kort dag, moet er namelijk iets gedaan worden aan je auto en de garage heeft de 22ste geen tijd meer, rijd je dus de volgende dag al rond met een niet op tijd gekeurde auto.

Ik heb dat 1 keer gehad, had voor 2 dagen later een afspraak om de reparaties uit te voeren, krijg ik problemen met de auto, was toen lid van Route mobiel, die kwamen me niet helpen omdat ik rondreed in een niet gekeurde auto. Dat overkomt me niet meer, Route mobiel er gelijk uitgegooid en ga vervolgens ruim van te voren naar de keuring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, ik dacht dat als je je auto op 1september laat keuren, dat je dan volgend jaar ook op 1 september moet laten keuren. Dat kan verschillen dus.. Ik moet echt een dag voor de datum, want toevallig moet ik tot 21 september werken.. Heb geen ander keus.. Dankjewel voor je advies!!
De auto mag 2 maanden vóór de einddatum ter keuring aangeboden worden. Bij goedkeuring wordt de oude datum verlengd. Wordt de auto twee maanden vóór de afloop van de huidige periode opnieuw goedgekeurd, dan geldt de nieuwe periode dus 2 maanden langer. De einddatum van het keuringsbewijs mag niet overschreden worden
Het beste kan je dus je auto wat eerder laten keuren omdat je bij een te grote reparatie kan besluiten om een andere auto te kopen. Je zit dan niet opeens met een ongekeurde en kapotte auto.
Een belangrijk advies: Ga niet prutsen aan je auto als je er geen verstand van hebt! Dat kost je meestal meer dan dat je wat bespaart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn APK verloopt op 21 september, ik laat hem de 19e keuren.

Dit omdat ik WEET dat er wat dingen aan vervangen moeten worden dit jaar en ik daarom een extra dag reken. Ik breng hem de 19e 's ochtends weg en als de onderdelen aanwezig zijn kan ik hem het einde van de dag ophalen, zo niet, dan de volgende dag.

Als je denkt dat er niet veel aan zal moeten gebeuren is een dag van tevoren meer dan genoeg tijd. Ikzelf neem 2 dagen voor de zekerheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt je auto dan ook de 22e laten keuren. een APK keuring op zich duurt nooit zo lang, je kunt er op wachten. Als er iets gerepareerd moet worden duurt het uiteraard langer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt op de site van de RDW heel veel lezen over de APK.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje, ff snel lezen!
Voor de klant een dag voor de apk meester 30 min als het meezit.
Der komt altijd wel wat bij hou daar rekening mee.
Maar de apk duurt bij ons voor de klant een dag tenzij der egt een grote reparatie moet gebeuren maar vaak is het een klijntje en dan kan doe s"avonds weer afgemeld woren.

Gr