Wat is de goede houding in een auto achter het stuur?De een zegt met rechte armen, de ander zegt dat het niet uitmaakt.. zijn er regels voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
3.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het valt me soms wel eens op dat veel vrouwen heel krampachtig achter het stuur zit. Hoe zou dat toch komen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
k weet het niet.. ik lig zowat helemaal achterover!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met of zonder afstandsbediening?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In sommige auto's zit ik ook niet echt ontspannen. Dat komt doordat zo'n auto dan duidelijk is gemaakt op langere mensen. Als ik dan ontspannen ga zitten, zie ik gewoon geen fluit. En als dan ook nog het stuur niet verstelbaar is, waardoor ik naar bóven moet grijpen om te kunnen sturen, zit ik inderdaad niet heel ontspannen.

Het beste antwoord

Een goede houding in de auto is er één die er voor zorgt dat je ook als je lang achter het stuur zit je goed kunt blijven opletten. Daar zijn geen regels voor. Als je gaat hangen krijg je eerder last van je rug omdat die verkeerd belast wordt. net als op de bank hangen maar daar mag je in slaag vallen. Om die reden zit ik graag recht op en vrij hoog. De hoofdsteun zo veel mogelijk naar mijn hoofd toe gekanteld om daar ook steun te bieden. Dat voorkomt een stijve nek maar ook nekletsel bij een ongeval. Veel hoofdsteunen kunnen onvoldoende naar de bestuurder worden gedraaid. De afstand ten opzichte van het stuur moet zodanig zijn dat als je je armen strekt, je polsen op de bovenkant van het stuur kunt leggen. Vervolgens pak je het stuur het beste beet in de bekende 10 voor 2 stand. Met rechte armen heb je een lange soort van hefboom te bedienen dus heb je naar verhouding veel kracht nodig en bovendien zit er meer vertraging in. Dit kun je mooi uitproberen met bijvoorbeeld een lange hengel. Zelfde principe maar dan wat overdreven. De top van de hengel reageert altijd wat later dan je de beweging in zet. In een auto kan deze vertraging net fataal blijken.
Het probleem kan vervolgens zijn dat je benen te kort blijken om goed bij de pedalen te komen. Dan zul je wat dichter op het stuur moeten kruipen. Je benen moeten nog een heel klein beetje gebogen zijn als je de koppeling helemaal in drukt. Bij een automaat de rem. Dan kun je altijd voldoende kracht zetten als dat nodig is.
Terwijl ik dit opschrijf vraag ik me af of er pedaalverhogers zijn voor mensen met korte benen. Zeg maar blokjes op de pedalen. Gelukkig zijn er tegenwoordig ook auto's die het stuur axiaal kunnen verstellen. Het nadeel is dat er zo veel in te stellen valt bij een auto dat voordat je weg kunt rijden je van alles moet regelen voordat je lekker zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Armen licht gebogen. Anders krijg je stijve armen na verloop van tijd.
Dus niet als een zombie een auto besturen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De beste houding is die waar jij het lekkerst bij voelt, het meest ontspannen. Maar dan nog wel op een manier dat je het stuur veilig kan hanteren. En dat voel je zelf het beste aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de ANWB werd altijd gesteld dat je in een ontspannen houding achter het stuur moet gaan zitten. Armen licht gebogen, anders zijn ze niet ontspannen, en de handen op 10 voor 2. Dit was bij een voortgezette rijopleiding.
Of dit nu nog zo is weet ik niet, even navragen bij een rijinstructeur of bij de ANWB? Als je sommigen inderdaad ziet zitten/liggen achter het stuur dan vraag ik mij wel eens af hoe hou je het uit? Maar dat komt w.s. omdat ik zelf rugpatient ben(en vroeger masseur) dat ik wat meer naar de houding kijkt.
Pieter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De houding die ik met rijles geleerd heb is 10 voor 2.
alweer 30 jaar terug.

maar iedereen heeft zijn eigen houding,waarbij je jezelf het prettigst voelt,ik hou ervan een beetje relaxt te zitten,maar wel goed,en overzichtelijk,
een vaste regel bestaat dacht ik niet,maar veiliger is het wel om 2 handen aan het stuur te hebben,
ik doe dat lang niet altijd,en een sjekkie draaien en even met de knie sturen,gaat ook goed,alhoewel dat natuurlijk ten strengste verboden is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gek he dat het verboden is??? Misschien als er een keer iets gebeurt dat je dan zegt 'goh laat ik dat maar niet meer doen...'
maar het kan dan ook al te laat zijn..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het maar het is niet zo gevaarlijk als bellen achter het stuur ,je bent geconcentreerder op de weg.
maar ik keur het absoluut niet goed.