Mag je je mobietje gebruiken als je een auto bestuurt?

Ik weet dat het verboden is om te bellen terwijl je rijdt. Maar is het ook verboden om je mobieltje te gebruiken als je bijvoorbeeld in de file staat. Je smsjes checken of als je bijv. een blackberry hebt te pingen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Wanneer krijg je een boete?

Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets of invalidenvoertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden. Ook als je niet aan het bellen bent, krijg je hiervoor een boete; je mag dus geen SMS-berichten versturen of lezen, een adres opzoeken of een telefoonnummer opslaan. Als je betrokken bent bij een ongeluk met de telefoon in je hand, kan de straf flink oplopen!

Kort

•het verbod geldt voor het vasthouden van je telefoon tijdens het rijden, of je hem nou gebruikt of niet;
•het verbod geldt ook in de rijdende file;
•de telefoon tussen je hoofd en schouder klemmen mag ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, nou heb je je eigen vraag beantwoord, nog goed ook! :)

Andere antwoorden (8)

Ja dat is verboden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijdens het rijden is het in ieder geval verboden om je telefoon in je hand te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodra je wielen rollen, mag je geen mobieltje in de hand houden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijdens het rijden is het zeker strafbaar om een mobieltje te gebruiken, dit is zo omdat je anders afgeleid raakt en niet meer zo goed kan concenstreren op de weg waardoor er gemakkelijker een ongeluk kan ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sigaret aansteken, eten, drinken, de radio bedienen leidt allemaal af.
Alleen voor het gebruik van de mobiel word je gestraft.
In principe is alles wat je afleidt van het verkeer tijdens het rijden verboden.

De nieuwe regel: Twee handen aan het stuur. Dus een mobiel in je hand houden tijdens rijden is strafbaar.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/1020694/2010/09/13/Vanaf-nu-twee-handen-aan-het-stuur.dhtml
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet toegestaan een mobiele telefoon vast te houden (handheld bellen) tijdens het besturen van een auto dus ook niet voor het versturen of lezen van sms-berichten of het opzoeken of opslaan van een telefoonnummer.

Echter: Als je stil staat (in een file, voor het stoplicht of geparkeerd) mag je de telefoon wel handmatig gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof dat je vraag met bovenstaande antwoorden wel beantwoord is. Je kunt je echter afvragen of je in de auto wel wilt bellen!

De Raad van Europa (het adviserend orgaan van de EU) heeft 16 mei het advies uitgebracht om mobieltjes op scholen te verbieden in verband met de gezondheids-risico's veroorzaakt door de straling van deze mobieltjes.

Je auto vormt min of meer een kooi van Faraday, dat wil zeggen dat je mobieltje in de auto vaak op vol vermogen moet zenden om een mast te bereiken. Dus je lichaam krijgt een extra grote dosis te verduren. En wanneer je van het ene antennebereik naar het andere rijdt zendt je mobieltje ook nog eens om de zoveel minuten (terwijl jij denkt dat hij op stand-by staat en dus niet zendt).

Met andere woorden: als de heren geleerden het bij het rechte eind hebben dan is het waarschijnlijk ongezond om in de auto te bellen (ondanks wat de telecom of de door de telecom betaalde onderzoekers je willen laten doen geloven).

Ik weet dat dit antwoord me wel wat "duimpjes omlaag" op zal leveren maar ik wou je toch graag waarschuwen.

Voor meer info kijk bijvoorbeeld op Stopumts.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodra je wielen rollen mag je geen andere handelingen verrichten dan het voertuig besturen, dus ook geen navigatieapparatuur bedienen. Radio bedienen is niet strafbaar, maar de verkeersveiliheid in gevaar brengen ermee weer wel.

Stilstaand voor het rode licht of in de file mag je wél je telefoon gebruiken.