Raakt de LPG net als de olie in deze tijd ook op?

Ik vroeg me af of de prijs van LPG net als van de olie steeds harder gaat stijgen de komende tijd. Omdat de olie op raakt, stijgt de prijs van olieproducten dat is natuurlijk logisch, maar als de olie opraakt raakt dan ook de LPG/Gas op of is dat een ander principe? Want het lijkt mij verstandig om later een auto te gaan kopen op LPG omdat dat veel goedkoper is in brandstofkosten, maar gaan die prijzen straks ook gigantische omhoog?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Helaas is elke vorm van energie gekoppeld aan de olieprijs. Zeker de helft van de prijs ervan is te wijten aan de toegevoegde accijns! Als onze regering het zo met ons te doen had, dan zouden ze het "kwartje van Kok" allang weggehaald hebben.
Vreemd genoeg is LPG ook te winnen door chemische processen. Bijvoorbeeld het gas dat ontstaat door bij carbid water toe te voegen, ook een koolwaterstofverbinding (background gas dat ontstaat: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ethyn

Ook kan je met een relatief simpel proces een koolwaterstofverbinding maken door koolstof polen tegen elkaar te zetten in water. De stroom die erdoor gaat lopen geeft grote hoeveelheden van een soort koolwaterstofverbinding die kwa structuur erg in de buurt komt van Propaan en Butaan (Oftwel LPG). Ik kan me herinneren dat ik lang geleden een soort koolstof trommel zag waar een soort van koolstof lasdraad tegenaan geduwd wordt terwijl de trommel langzaam draait. Beide koolstofbronnen hebben een verschillende pool, waardoor de stroom tussen trommel en koolstof draad een chemische reactie aangaan met het water. Het systeem kan ik zo snel niet vinden, maar het principe wordt erg duidelijk uitgelegd op http://bingofuel.online.fr/bingofuel/html/bfr10.htm

Er zijn tal van andere manieren om rendabel energie te winnen, maar als ik daarover begin wordt ik neergezet als complotdenker of als fantast :D

Met andere woorden, er wordt altijd een manier gevonden om energie te koppelen aan de olieprijs. Denk bijvoorbeeld aan windenergie. Ondanks dat het komt aanwaaien is het nog steeds even duur of zelfs duurder!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ha, die Jaspertje;

LPG is een bijproduct van de raffinage van aardolie tot dieselolie en benzine. Het zal dus altijd enigszins meebewegen met de aardolieprijzen, maar vanwege het kleinere marktaandeel van LPG en de speciale fiscale positie ervan zal het prijsverschil met benzine en diesel niet snel kleiner worden dan het nu is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Olie opraken??
Dat maken jij en ik niet mee hoor.
Dat is ook niet de reden van de prijsstijging van de benzine.
Dat is een politiekspel van de oliehandel.
LPF is een afval product van de rafinatie van benzine en diesel.
Maar het zL in de prijs meestijgen anders is er geen vraag meer naar benzine of diesel.