Moet een turbo motor afkoelen?

Vroeger hoorde ik ooit zeggen dat een auto met turbo motor na een stevige rit eerst moet afkoelen voordat je hem afzet. Volgens mij zeiden ze dat je de laatste minuten van je rit het rustiger aan moest doen.
Is dat zo?
Want ik vraag me af, stel dat je wordt aangehouden door de politie en je moet je motor afzetten....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
9.3K

Het beste antwoord

Het is inderdaad beter om aan het einde van de rit rustiger aan te doen om de levensduur van de turbo te verlengen. Een turbo werkt via de uitlaatgassen die een schoepenrad (simpel gezegd) aandrijft. Als je in een keer stopt en je motor uit zet is er niets wat hem tegen houdt dus blijft hij draaien. Probleem is dat er op dat moment geen olie meer stroomt omdat de motor stil staat dus er is geen smering over het lager. Langzaam afbouwen is dus beter. Anders slijt het lager nogal snel wat weer een hoop narigheid met zich meebrengt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Vele turbo's kunnen snelheden van 200.000 toeren halen. Als je daarna direct de motor afzet zal er geen smering meer zijn omdat de olie druk weg valt. Als de turbo dan op volle toeren draait zal dit de slijtage van het lager erger maken dan wanneer deze op stationair draait! Dus even een minuutje wachten en dan de motor afzetten helpt wel degelijk om de levensduur te verlengen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je "normaal" rijdt is de motor gewoon op bedrijfstemperatuur en zal het stukje wat je van de snelweg af naar de parkeerplaatst of tankstation voldoende zijn om de turbo af te koelen omdat die dan even niet zo hard draait dan op snelheid.
Rijdt je langdurig erg hard dan zal die iets meer tijd nodig hebben. Ikzelf probeer altijd als ik ga tanken of stoppen een kilometer of 2 daarvoor al iets rustiger te gaan rijden.

Veel moderne motoren blijven trouwens even de olie rondpompen na het uitzetten van de motor om dit soort problemen te voorkomen.

Als je op de snelweg aangehouden wordt zal de politie je meenemen naar een parkeerplaats of afrit dus tijd genoeg voor jouw turbo om af te koelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe kan de motor daar tegen, als je hem zou moeten uitzetten bij een politiecontrole dan hou je het contact aan, de elektronica zal dan evt zorgen voor extra koeling middels de motorfan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De auto's zoals de Nissan Skyline,Toyota Supra e.d. Moeten nadraaien en hebben vaak ook een turbotimer en dan kun je de motor niet eens afzetten ;-)

Dus het antwoord is : JA :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je stevig heb gereden is het inderdaad verstandig om je auto even te laten draaien, een turbo wordt gloeiend heet en als die te snel afkoelt kan ie krom trekken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, voor een turbomotor is het beter dat hij (en met name de turbo-lader) eerst afkoelt. Dit kun je bereiken door de laatste kilometers van je rit op een rustiger niveau te rijden danwel nadat je je bestemming hebt bereikt de motor even stationair te laten draaien. Hiermee wordt (zoals eerder beschreven) de smering gedurende het na- cq uitdraaien van je turbo-lader gecontinueerd maar ook door de olie gekoeld. Naast smerende eigenschappen heeft motorolie ook koelende eigenschappen.
Nu mijn antwoord op je vraag: Nee het moet niet! maar het is wel beter voor de motor. Er zijn meer redenen te bedenken waarbij je je motor moet stopzetten of dat het wenselijk is om je motor stop te zetten.
In onderstaande bron vind je meer info.

Toegevoegd na 14 minuten:
Mijn antwoord klinkt tegenstrijdig omdat ik in de aanhef volmondig Ja zeg.Het is onder normale omstandigheden zeker beter voor de turbo lader. Maar het is geen must als er zich omstandigheden voordoen waarbij de motor abrupt gestopt moet worden.