ben ik strafbaar?

Mijn auto is voor de apk keuring weg. Hij moet goedgekeurd zijn voor de 31 maart.
Maar wat nou als hij nog niet goedgekeurd is, en de garage hem dus wel maakt, maar moet wachten op materiaal. Niet zo iets groots, maar gewoon iets kleins. dus dat ik er dan wel mee zou kunnen rijden..

Als ik dan bijvoorbeeld donderdag naar het ziekenhuis moet, mag ik dan in die auto rijden? of ben ik dan strafbaar.. ?
ik heb dan dus wel een afspraak met de garage wanneer mijn auto gemaakt zou kunnen worden..
maar dat zou dan dus bijvoorbeeld de eerste van de maand zijn..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Bij overschrijden van de einddatum mag het voertuig tot twee maanden na einddatum worden geparkeerd aan de openbare weg. Tijdens deze periode mag er niet mee worden gereden anders dan via de kortste weg van en naar het APK-station. Je mag er dus niet mee naar het ziekenhuis rijden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als een auto naar aanleiding van de APK reparaties nodig heeft, wordt deze afgekeurd. De eigenaar krijgt dan twee maanden de tijd om zijn auto te laten repareren. Gedurende deze maanden mag met de auto alleen op de openbare weg worden gereden van het APK-station naar het reparatiebedrijf. Als de auto weer gerepareerd is, wordt deze alsnog goedgekeurd en afgemeld bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). De reparaties moeten vóór de vervaldatum van de lopende periode worden uitgevoerd. Daarom mag de APK altijd twee maanden eerder plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is dus zaak een apk station te vinden waar een ziekenhuis langs de route ligt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lol inderdaad :P

Andere antwoorden (6)

Officieel mag je na 31 maart niet meer in de ongekeurde auto rijden. Dit is strafbaar gesteld.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Als ie op 31 maart gekeurt moet zijn, mag je tot 31 april rondrijgen, mits je binnen die tijd een afspraak hebt staan.
Je mag dus een maand na datum een afspraak hebben staan en rondrijden mits je aan kunt tonen dat hij voor 31 april word gekeurd.

Toegevoegd na 58 seconden:
Zo heb ik dat ook vaker gedaan hoor, en ben wel eens aangehouden toen.
Heb aangegeven dat hij binnen een maand gekeurd werd, en ze hebben inderdaad met de garage gebeld.
Toen dit bevestigd werd was het geen probleem meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Honda1 heeft gelijk. Het is strafbaar om met een ongekeurde auto rond te rijden.
itsme
13 jaar geleden
31 april is hoe dan ook een interessante datum om in de auto te zitten.
wettelijk gezien ben je strafbaar.

als je aangehouden word en kan aantonen dat je voor 31 maart je auto hebt na laten kijken en je wacht op een onderdeel wil een agent weleens schappelijk zijn.
sommigen bellen ook naar de garage om te kijken of het klopt en laten je zonder bon verder rijden als je later op het bureau kan aantonen dat er een keuring op je auto zit.

(zie niet krijg je alsnog een boete)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de letter van de wet ben je strafbaar en kun je bekeurd worden.
Als je staande gehouden wordt kan je een bekeuring krijgen. Als jij echter laat zien dat de auto gekeurd is (bewijs van de garage?) maar wacht op onderdelen voor een her- en goedkeuring zal het wel een erg chagrijnige agent zijn die jou bekeurd....maar het mag wel.
Soms rijd men rond met camera-auto's die controleren of de auto gekeurd is en op meer dingen. Ook dan kan je bekeurd worden maar meestal doen ze dat pas na 2 maanden na afloop keuring.
Ik vraag me alleen af hoe de verzekering reageert als je bij een ongeval betrokken raakt.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goede vraag, maar ik kan je gerust stellen het is niet strafbaar....maar het vooral niet slim
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent strafbaar. APK mag 2 maanden voor de vervaldatum en als hij goedgekeurd wordt is de keuring maximaal 14 maanden geldig. Bij afkeur heb je dan maximaal nog 2 maanden om de auto te repareren. Na de vervaldatum is er geen geldige APK en ben je dus strafbaar.