Zet jij je motor aan als je je ruiten krabt?

Volgens de ANWB en milieuorganisaties moet je, als je ruiten bevroren zijn, eerst het ijs van de ruiten afkrabben. Pas als je daarmee klaar bent, start je de motor en rijd je meteen weg.

Dat is beter voor het milieu (vanzelfsprekend), maar ook beter voor de motor.

Ik heb het bij drie auto's geprobeerd. Het probleem: ik krab de ruiten schoon, stap in, start de motor en rijd weg. Na 500 meter, of na 1500 meter, slaat de ruit zo dicht dat het onverantwoord is door te rijden. Ik heb de auto wel eens midden op de weg moeten stoppen, ramen open om te zien of er geen fietsers of paaltjes waren, en om te zien waar de rand van de weg eigenlijk was - en dan heel langzaam de auto naar de rand van de weg rijden, en vervolgens alsnog met stationair draaiende motor wachten tot de ruiten weer doorzichtig worden.

Sindsdien zet ik altijd eerst de motor aan, dan ga ik krabben, en als ik daarmee klaar ben stap ik in en rijd ik weg. Veiligheid gaat dan boven milieu.

Hoe doen jullie dat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Momenteel heb ik er niet zo'n last van moet ik zeggen, maar in dergelijke voorkomende gevallen in de winter heb ik altijd eerst de motor gestart, en de blower volop laten blazen. In de tijd dat de ruiten ijsvrij zijn, is meestal de binnentemperatuur van de auto dermate gestegen, dat de ramen van binnen en van buiten ijs en dampvrij blijven. Een goede start om veilig weg te rijden.

Ik lees dit net: *Vorige week een flacon CarPlan Pre-Icer gekocht. Je spayt het 's avonds op de ruiten en spiegels van je auto en 's morgens hoef je niet meer het ijs van je ruiten te krabben. Het werkt echt goed. Mijn buurman staat te krabben en ik rij zo weg. Ideaal.* Welliswaar op een belgische site;) maar ik ga het uitproberen volgende winter.

Bronnen:
http://www.f1-geschiedenis.be/forum/index....

Eh, het is juli, 30 graden en als je het een beetje handig speelt neem je de cabrio vandaag. je zit dus of op een ander halfrond of hebt een vooruitziende blik. Hoe dan ook. Met de motor aan gaat het allemaal wat sneller. Kan je alvast ontwasemen, motor opwarmen enzovoort. Ik denk dat het anwb advies vooral over milieunadelen gaat. Als ik jouw verhaal zo hoor gaat zelfs dat misschien niet eens op.

Leg in de winter een anit-ijsdeken ter bescherming op je voorruit, even snel de rest krabben en je rijdt zo weg. Vooral de achterruit gaat via de verwarming hartstikke snel. Bij mij vaak al ijsvrij als ik een straat verder ben. Ik zet dus nooit de motor aan, is niet nodig. Maar momenteel heb ik er geen last van, zou ook wel erg vreemd zijn met deze temperaturen :)

Eerst de motor aan en de blower, zodat de binnentemperatuur al warm word, anders beslaan of bevriezen inderdaad je ramen alsnog als je wegrijd. Tenminste als het echt heel koud is. Dan krabben en nog even wachten tot de warme lucht echt je ruiten vrij houdt van aanslag. Andere manier inderdaad levensgevaarlijk en ik heb in het verleden eens een keer zo'n aanrijding gezien van iemand met zulk soort beslagen ramen. Was niet fijn en hij had oprecht zijn best gedaan om het op de "goede" manier schoon te maken!!

Ik vind het ronduit aso om je motor alvast te starten. Al die tijd komen de uitlaatgassen mijn slaapkamer binnen, waar ik soms nog lig te slapen (nou ja, tot dat moment dan). In de wijk waar ik woon presteren mensen het soms om de motor aan te zetten, weer naar binnen gaan voor een ontbijtje en pas daarna wegrijden. 'Dan is ie zo lekker warm' is het argument van deze hersenlozen. Dus krabben, rustig wegrijden en de airco aan om het vocht uit de auto te verdrijven.

ik krab mijn ruiten af zonder de motor aan te zetten ik doe dat omdat ik t vind stinken en het geluid van een draaiende motor is s ochtends vroeg voor anderen niet prettig

Ik heb een (iets oudere) diesel en dan is het inderdaad noodzakelijk voor de motor om hem eerst te starten en dan te krabben. Onze diesel moet in de winter eerst zo'n 5 minuten draaien voordat we ermee kunnen rijden, want de olie moet eerst warm zijn, anders slijt de motor te snel. Koude olie lubriet de boel niet zo lekker. Dat zal voor een benzine motor minder aan de orde zijn, maar ik kan me voorstellen dat het voor elke auto iets beter is om eerst een minuutje warm te draaien voordat je vertrekt..

Ik heb een elektrisch kacheltje gekocht, dat met een tijdklok aanspringt. Maar nog nooit kunnen gebruiken, wegens gebrek aan koude winters. Volgens mij wel een uitkomst, bij de volgende strenge vorst zal ik mijn bevindingen hier melden...

Ha, die Rotaluclac; Als je auto airco heeft zou dat geen probleem moeten zijn. Anders is het slim om met een zijruit op een kiertje te rijden totdat de kachel wat begint te geven.

Ja. Motor aan - blower aan - douchen - ontbijten - wegrijden.

ik strat de motor wel maar puur omdat ik anders na 500 meter zo beslagen ben dat ik niet verder kan rijden. die eene minuut dat ik mijn ramen ijsvrij maak met motor aan heeft echt niemand last van. ik vind veiligheid en dan niet alleen die van mij belangrijk.

swinters is het beter om met een warme motor te gaan rijden,dus zet je auto maar aan met je ruiten ijsvrij maken.je kan tegenwoordig ook je auto starten met een afstandbediening .

Gek om hier überhaubt in de zomerhitte over na te denken. Ik ben zelf geen voorstander van het eerst starten en dan ontdooien. De reden is dat na het starten de motor stationair draait en nauwelijks warmte ontwikkelt. Voor de motor is het koud stationair draaien minder goed dan langzaam wegrijden. Daarnaast stinkt de diesel echt in het begin bij een koude start. Ik start daarom meestal de motor pas als ik wegrijd. De voorruit pak ik in met een strandlaken (van nylon) of een stuk karton. Dat scheelt krabben. De vooruit ontwasemt in mijn auto in 2 minuten. Dan ben ik de wijk al uit. Ik rij dan heel langzaam de straat uit. Maar dat komt omdat ik een airco heb met een goede ontwasem stand. Dat helpt enorm. Wat vooraf helpt is het aanzetten van de achterruitverwarming. Die werkt electrisch. In sommige duurdere auto's zit er ook al een electrische verwarming voor de vooruit (natuurlijk niet met die zichtbare draadjes ;o) En sommige electrische auto's zijn wel vooraf aan te zetten (tijdklok) zodat je een warme auto instapt en dan meteen kan starten! In de meeste gevallen kan je de achterruitverwarming pas aanzetten nadat je hebt gestart om een lege accu te voorkomen. Helaas. Voor de gemiddelde automobilist is het dus een dilemma. Het vooraf starten helpt bijna niet, maar alle beetjes helpen (alleen de achteruit gaat goed). Als je eerst de autoruit ontdooit, start en wegrijd wordt de auto sneller warm van binnen, maar de eerste 500 meter kan de ruit aan de binnenkant beslaan.

het is slecht voor je motor om hem te laten lopen als het koud is dus niet doen!!! starten en voorzichtig wegrijden zo moet het

Starten, kachel op 10, blower op 10, achterruitverwarming aan, deuren dicht, bakkie koffie doen en wegwezen. Al dat gezeur en gezever of wat nou wel en niet mag... Volgens de anwb moet je ook voor elke rit je bandenspanning meten en je spiegels controleren voordat je gaat rijden. Wie doet dat?

Dit is een advies tbv het milieu. Iedereen weet dat je eerst je motor moet starten + blowers etc aan. En over dat het slecht is voor je motor, weer zo'n verzonnen duimverhaal. Stel je rijdt weg en je staat voor een rood stoplicht te wachten, file, je komt iemand tegen en wilt effe babbelen, kan lang duren, dan gaat je motor ineens kapot, niet dus. De motor vol belasten als hij koud is doet veel meer schade dan een paar minuten staionair lopen. Maar goed, als je een diesel hebt, en buren, dan moet je eerst krabben, dan het kreng tot aan de hoek van de straat duwen en DAN pas starten.

Nee. Het is de pest voor je motor. Punt is dat je motor geen olie kan gebruiken als deze stationair loopt omdat hij dan zo langzaam warm wordt. Daardoor loopt de motor dus heel langzaam warm en slijt dus harder dan dat je er gewoon mee zou wegrijden. Andere mogelijkheid: met een klein ventilatorkacheltje het interieur zodanig verwarmen dat het ijs er vanzelf af te vegen is. Daardoor slaat hij ook niet meer aan. Ander mogelijkheid: een standkachel (laten) monteren.

dat je in de tijd van het jaar daar aan denkt zeg... maar goed... ik zet stiekem de motor al aan als ik ga krabben, ook al weet ik dat het milieutechnisch niet zo netjes is, maar anders heb ik het zelfde probleem als wat jij beschrijft... door de motor al vast aan te zetten, warmt de lucht die op de voorruit komt wat op en blijft die schoon... zeker met laagstaande zon in de winter wil ik geen ijslaagje op mijn ruit hebben... veel te gevaarlijk...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100