Zet jij je motor aan als je je ruiten krabt?

Volgens de ANWB en milieuorganisaties moet je, als je ruiten bevroren zijn, eerst het ijs van de ruiten afkrabben. Pas als je daarmee klaar bent, start je de motor en rijd je meteen weg.

Dat is beter voor het milieu (vanzelfsprekend), maar ook beter voor de motor.

Ik heb het bij drie auto's geprobeerd. Het probleem: ik krab de ruiten schoon, stap in, start de motor en rijd weg. Na 500 meter, of na 1500 meter, slaat de ruit zo dicht dat het onverantwoord is door te rijden. Ik heb de auto wel eens midden op de weg moeten stoppen, ramen open om te zien of er geen fietsers of paaltjes waren, en om te zien waar de rand van de weg eigenlijk was - en dan heel langzaam de auto naar de rand van de weg rijden, en vervolgens alsnog met stationair draaiende motor wachten tot de ruiten weer doorzichtig worden.

Sindsdien zet ik altijd eerst de motor aan, dan ga ik krabben, en als ik daarmee klaar ben stap ik in en rijd ik weg. Veiligheid gaat dan boven milieu.

Hoe doen jullie dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
6.1K
paulus811
14 jaar geleden
Leuke vraag en hoe verzin je 'm met deze hitte.
paulus811
14 jaar geleden
Ik kan me nog een bananasplit achtig filmpje herinneren van een auto die een week in -20 vrieskou heeft gestaan, toen met een gekoelde trailer naar het centrum van een stad werd gereden en uitgeladen. Toen de trailer weg was, begon de ´eigenaar´ de auto te krabben. Was lachen, want het was buiten +30 graden. Omstanders keken alsof er een ufo geland was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel herkenbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@paulus811: lijkt me leuk om dat filmpje nog eens te zien..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ken het helaas niet

Antwoorden (19)

Momenteel heb ik er niet zo'n last van moet ik zeggen, maar in dergelijke voorkomende gevallen in de winter heb ik altijd eerst de motor gestart, en de blower volop laten blazen. In de tijd dat de ruiten ijsvrij zijn, is meestal de binnentemperatuur van de auto dermate gestegen, dat de ramen van binnen en van buiten ijs en dampvrij blijven.
Een goede start om veilig weg te rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees dit net:
*Vorige week een flacon CarPlan Pre-Icer gekocht. Je spayt het 's avonds op de ruiten en spiegels van je auto en 's morgens hoef je niet meer het ijs van je ruiten te krabben. Het werkt echt goed. Mijn buurman staat te krabben en ik rij zo weg. Ideaal.*
Welliswaar op een belgische site;) maar ik ga het uitproberen volgende winter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eh, het is juli, 30 graden en als je het een beetje handig speelt neem je de cabrio vandaag. je zit dus of op een ander halfrond of hebt een vooruitziende blik.
Hoe dan ook. Met de motor aan gaat het allemaal wat sneller. Kan je alvast ontwasemen, motor opwarmen enzovoort. Ik denk dat het anwb advies vooral over milieunadelen gaat. Als ik jouw verhaal zo hoor gaat zelfs dat misschien niet eens op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leg in de winter een anit-ijsdeken ter bescherming op je voorruit, even snel de rest krabben en je rijdt zo weg. Vooral de achterruit gaat via de verwarming hartstikke snel. Bij mij vaak al ijsvrij als ik een straat verder ben.

Ik zet dus nooit de motor aan, is niet nodig.

Maar momenteel heb ik er geen last van, zou ook wel erg vreemd zijn met deze temperaturen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een straat verder al ijsvrij? Volgens mij moet dat zo zijn als je wegrijdt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, lees mijn antwoord nog eens. Bijv. de achterruit even snel krabben zodat je zicht naar achteren hebt. De rest gaat razendsnel weg als je even rijdt.
Eerst de motor aan en de blower, zodat de binnentemperatuur al warm word, anders beslaan of bevriezen inderdaad je ramen alsnog als je wegrijd. Tenminste als het echt heel koud is.
Dan krabben en nog even wachten tot de warme lucht echt je ruiten vrij houdt van aanslag.
Andere manier inderdaad levensgevaarlijk en ik heb in het verleden eens een keer zo'n aanrijding gezien van iemand met zulk soort beslagen ramen.
Was niet fijn en hij had oprecht zijn best gedaan om het op de "goede" manier schoon te maken!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het ronduit aso om je motor alvast te starten. Al die tijd komen de uitlaatgassen mijn slaapkamer binnen, waar ik soms nog lig te slapen (nou ja, tot dat moment dan).

In de wijk waar ik woon presteren mensen het soms om de motor aan te zetten, weer naar binnen gaan voor een ontbijtje en pas daarna wegrijden. 'Dan is ie zo lekker warm' is het argument van deze hersenlozen.

Dus krabben, rustig wegrijden en de airco aan om het vocht uit de auto te verdrijven.
paulus811
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, het zijn vaak luie en asociale mensen die het zo aanpakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eh, paulus811 - da's geen antwoord op mijn vraag. Krabben en rustig wegrijden is juist te gevaarlijk, de ruiten slaan gewoon dicht, zoals ik beschreef. Da's dus geen optie. Daarom zet ik de motor vast aan als ik begin te krabben. Motor aan en dan een ontbijtje, dat is wel asociaal. Dat kun je niet maken. Dan kun je beter een elektrisch kacheltje in je auto zetten, dat 's ochtends aanzetten, en dan even het inmiddels loszittende ijs van je ruit duwen en vervolgens starten en wegrijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet iedereen heeft airco in z'n auto.
paulus811
14 jaar geleden
@Rotaluclac, je vraagt hoe ik het doe en of ik de motor aanzet voor t krabben. Nou zo doe ik het dus, krabben rustig wegrijden en de airco aan. Dat laatste verdrijft het vocht uit de auto. Ik zet de motor pas aan als ik weg rij. Meer antwoord kan ik op jouw vraag niet bedenken. Wel heel rustig wegrijden, want die beslagen ramen herken ik wel. Dus heel soms moet ik ook even stoppen. En als het echt koud is, zet ik mn auto in de garage. Maar die moet je dan wel hebben natuurlijk.
paulus811
14 jaar geleden
@nieuwsgierig, nee ook niet iedereen heeft een auto. Maar de vraag is hoe ik/jij het doe, nou zo dus. Een antwoord is toch niet alleen goed als het toepasbaar is voor 17 miljoen mensen?
ik krab mijn ruiten af zonder de motor aan te zetten
ik doe dat omdat ik t vind stinken en het geluid van een draaiende motor is s ochtends vroeg voor anderen niet prettig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
zo hoort t!
Ik heb een (iets oudere) diesel en dan is het inderdaad noodzakelijk voor de motor om hem eerst te starten en dan te krabben. Onze diesel moet in de winter eerst zo'n 5 minuten draaien voordat we ermee kunnen rijden, want de olie moet eerst warm zijn, anders slijt de motor te snel. Koude olie lubriet de boel niet zo lekker.

Dat zal voor een benzine motor minder aan de orde zijn, maar ik kan me voorstellen dat het voor elke auto iets beter is om eerst een minuutje warm te draaien voordat je vertrekt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een elektrisch kacheltje gekocht, dat met een tijdklok aanspringt. Maar nog nooit kunnen gebruiken, wegens gebrek aan koude winters. Volgens mij wel een uitkomst, bij de volgende strenge vorst zal ik mijn bevindingen hier melden...
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je was de afgelopen winter niet in Nederland?
AWM
14 jaar geleden
Jazeker. Maar ik woon in de stad, het ijs op mijn autoruiten stelde niets voor. Waar zijn de winters van vroeger? Oh ja, klimaatverandering...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou er bijna voor verhuizen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit werkt perfect. Ook al omdat je geen aanslag meer aan de binnenkant krijgt.
Ha, die Rotaluclac;

Als je auto airco heeft zou dat geen probleem moeten zijn. Anders is het slim om met een zijruit op een kiertje te rijden totdat de kachel wat begint te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja.
Motor aan - blower aan - douchen - ontbijten - wegrijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik strat de motor wel maar puur omdat ik anders na 500 meter zo beslagen ben dat ik niet verder kan rijden.
die eene minuut dat ik mijn ramen ijsvrij maak met motor aan heeft echt niemand last van.
ik vind veiligheid en dan niet alleen die van mij belangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
swinters is het beter om met een warme motor te gaan rijden,dus zet je auto maar aan met je ruiten ijsvrij maken.je kan tegenwoordig ook je auto starten met een afstandbediening .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gek om hier überhaubt in de zomerhitte over na te denken. Ik ben zelf geen voorstander van het eerst starten en dan ontdooien. De reden is dat na het starten de motor stationair draait en nauwelijks warmte ontwikkelt. Voor de motor is het koud stationair draaien minder goed dan langzaam wegrijden. Daarnaast stinkt de diesel echt in het begin bij een koude start. Ik start daarom meestal de motor pas als ik wegrijd. De voorruit pak ik in met een strandlaken (van nylon) of een stuk karton. Dat scheelt krabben. De vooruit ontwasemt in mijn auto in 2 minuten. Dan ben ik de wijk al uit. Ik rij dan heel langzaam de straat uit. Maar dat komt omdat ik een airco heb met een goede ontwasem stand. Dat helpt enorm.

Wat vooraf helpt is het aanzetten van de achterruitverwarming. Die werkt electrisch. In sommige duurdere auto's zit er ook al een electrische verwarming voor de vooruit (natuurlijk niet met die zichtbare draadjes ;o) En sommige electrische auto's zijn wel vooraf aan te zetten (tijdklok) zodat je een warme auto instapt en dan meteen kan starten! In de meeste gevallen kan je de achterruitverwarming pas aanzetten nadat je hebt gestart om een lege accu te voorkomen. Helaas.

Voor de gemiddelde automobilist is het dus een dilemma. Het vooraf starten helpt bijna niet, maar alle beetjes helpen (alleen de achteruit gaat goed). Als je eerst de autoruit ontdooit, start en wegrijd wordt de auto sneller warm van binnen, maar de eerste 500 meter kan de ruit aan de binnenkant beslaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is slecht voor je motor om hem te laten lopen als het koud is dus niet doen!!!
starten en voorzichtig wegrijden zo moet het
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Starten, kachel op 10, blower op 10, achterruitverwarming aan, deuren dicht, bakkie koffie doen en wegwezen.
Al dat gezeur en gezever of wat nou wel en niet mag...
Volgens de anwb moet je ook voor elke rit je bandenspanning meten en je spiegels controleren voordat je gaat rijden. Wie doet dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een advies tbv het milieu. Iedereen weet dat je eerst je motor moet starten + blowers etc aan.

En over dat het slecht is voor je motor, weer zo'n verzonnen duimverhaal. Stel je rijdt weg en je staat voor een rood stoplicht te wachten, file, je komt iemand tegen en wilt effe babbelen, kan lang duren, dan gaat je motor ineens kapot, niet dus.
De motor vol belasten als hij koud is doet veel meer schade dan een paar minuten staionair lopen.

Maar goed, als je een diesel hebt, en buren, dan moet je eerst krabben, dan het kreng tot aan de hoek van de straat duwen en DAN pas starten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Het is de pest voor je motor.
Punt is dat je motor geen olie kan gebruiken als deze stationair loopt omdat hij dan zo langzaam warm wordt. Daardoor loopt de motor dus heel langzaam warm en slijt dus harder dan dat je er gewoon mee zou wegrijden.
Andere mogelijkheid: met een klein ventilatorkacheltje het interieur zodanig verwarmen dat het ijs er vanzelf af te vegen is. Daardoor slaat hij ook niet meer aan.
Ander mogelijkheid: een standkachel (laten) monteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat je in de tijd van het jaar daar aan denkt zeg... maar goed...

ik zet stiekem de motor al aan als ik ga krabben, ook al weet ik dat het milieutechnisch niet zo netjes is, maar anders heb ik het zelfde probleem als wat jij beschrijft... door de motor al vast aan te zetten, warmt de lucht die op de voorruit komt wat op en blijft die schoon...
zeker met laagstaande zon in de winter wil ik geen ijslaagje op mijn ruit hebben... veel te gevaarlijk...