Zie bijgevoegd verkeersbord. Als ik de hoofweg blijf volgen moet ik dan mijn richtingaanwijzer gebruiken of niet?

Enerzijds verander ik wel van richting, maar anderzijds blijf ik wel op dezelfde weg rijden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
2.8K

Het beste antwoord

Simpel, het moet niet. Maar het is wél veilig, hoffelijk en sociaal als je het wel doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

nee, hoeft niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeft niet. Maar is wel zo sociaal:-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Je blijft de hoofdweg volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mee eens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee is niet waar!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is er sociaal aan? Het is eerder verwarrend! Ik zou in dat geval namelijk denken dat je van de hoofdweg afslaat (een oprit op of een klein zijweggetje in) Het is namelijk helemaal geen kruising, maar een *bocht* met twee zijwegen aan de linkerkant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@bessy: het is wel waar hoor, heb je een bron voor het tegendeel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zeker wel waar. Als een voorrangsweg de bocht omgaat, hoef je geen richting aan te geven.
In Nederland hoef je *geen* richting aan te geven. Het idee is dat je de weg blijft volgen. Dat de weg toevallig wat gebogen verloopt, is niet van belang - er zijn wel meer wegen die wat slingeren.

In Duitsland moet je *wel* richting aangeven. Daar ziet men dit als een gewone kruising, waar je rechtsaf gaat, en dus gewoon naar rechts richting aan moet geven. Het enige speciale aan deze kruising is de voorrangssituatie.

Toegevoegd na 57 minuten:
Voor de mensen die het niet geloven: zie onderstaande link.

Daar staat dat het in zulke gevallen wel zo *veilig* is om toch richting aan te geven. Uit die verwoording blijkt dat het dus niet *verplicht* is.

Formeel gezien verander je dan ook *niet* van richting!
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist+
nu moeten de Duitser nog leren(juist) richting aangeven bij een rotonde. Maar dat hoeft in duitsland weer niet.
Nu woon ik bij het grens gebied waar rotondes aan de NL kant en de D kant is, daar valt het nogal op;-)
Cryofiel
13 jaar geleden
Hmm, ik weet niet wat je bedoelt met dat richting aangeven bij een rotonde. In Nederland moest je vroeger, als je "linksaf" wilde op een rotonde (dus driekwart rijden), bij het naderen van de rotonde linksaf richting aangeven - alsof je op een kruising afreed, dus. Dat is al een tijd geleden veranderd. Je hoeft nu bij het naderen van de rotonde geen richting meer aan te geven. ook op de rotonde geef je geen richting aan. Alleen bij het verlaten van de rotonde moet je wel richting aangeven. Daarmee begin je nadat je de laatste afslag bent gepasseerd die je *niet* wilt nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet waar. Je verandert van richting. Er zijn meer mogelijkheden: Ook rechtdoor of linksaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is echt onjuist. Je verandert van richting en moet dus "knipperen". Vergelijk het maar met als je inhaalt op een autosnelweg. Ook dan moet je richting aangeven, terwijl je op de zelfde weg blijft rijden.
Cryofiel
13 jaar geleden
Als je van rijstrook verandert, moet je richting aangeven. Als je afslaat, moet je richting aangeven. Als je de hoofdweg volgt terwijl die weg een bocht maakt, hoef je geen richting aan te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idd; helemaal goed antwoord. De minners moeten zich toch maar eens afvragen of ze niet een paar herhalingslessen nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Ik heb met deze vraag ook wel eens op zo'n kruispunt gereden. Ook al wist ik dat richting aangeven overbodig was, het is toch wel wat veiliger om het gewoon wél te doen. Want als je rechtdoor zou willen hoef je ook niets aan te geven. De tegenover komende automobilist staat dan (bij het voorbeeld bocht-naar-links) een beetje voor piet snot te wachten als het druk is en hij er even tussendoor zou kunnen glippen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@bas: Als je rechtdoor gaat moet je juist *wel* richting aangeven (linker knipperlicht). Je verlaat immers de hoofdweg aan de linkerkant.
Cryofiel
13 jaar geleden
Zo had ik het ook begrepen. En dat is feitelijk ook logisch. In werkelijkheid buigt de doorgaande weg naar rechts af, en heb je links en rechtdoor een zijweg. Je moet dat, qua verkeersregels, zien alsof de hoofdweg gewoon rechtdoor gaat, en je aan de linkerkant op één punt twee zijstraten hebt die op die hoofdweg uitkomen. Zeg maar dat die twee zijstraten een op zijn kant liggende V vormen, met de punt naar rechts. Wat in werkelijkheid rechtdoor is, is in die visie hetzelfde als het linksafslaan naar de "bovenste" poot van de V. En wat in werkelijkheid linksaf is, is in die visie hetzelfde als het linksafslaan naar de "onderste" poot van de V. Ook als je het ziet als twee zijstraten aan de linkerkant die in de vorm van een liggende V op de rechtdoorgaande hoofdweg aansluiten, moet je in beide gevallen richting aangeven naar links, of je nu de ene of de andere zijstraat in wilt. Dus ook in werkelijkheid moet je in beide gevallen richting aangeven naar links, of je nu echt naar links wilt of fysiek rechtdoor wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volkomen gelijk!
En excusus, ter rectificatie van het iets te snel geschreven bovenstaande met verkeerde inhoud: Waarop ik doelde is het gedrag ik vaak zie, dat men helaas verzuimt richting aangeven bij rechtdoor gaan. En dat het verkeer dat van de zijstraat (de weg fysiek rechtdoor) komt naar de voorrangsweg van dit gedrag in sommige verkeerssituaties/kruispunten vanuit gaat. Dan maak ik wel eens linke toestanden mee, in het geval dat de weg niet naar rechts afbuigt, zoals het plaatje boven, maar naar links en verkeer wat rechtdoor gaat geen richting aangeeft. Het heeft ook met het verloop van de weg. Dat is soms zodanig een hoofdweg met een flauwe bocht met een duidelijke belijning met vloeiende lijnen dat het overduidelijk dat men bij rechtdoor gaan afslaat.
Maar er zijn ook situaties waar een oud kruispunt van smalle wegen/straatjes ineens een gewijzigde voorrangssituatie krijgt. In díe gevallen bedoel ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn hier een paar mensen die eens naar hun theoriekennis moeten kijken geloof ik. (Voor de duidelijkheid: degenen die beweren dat dit antwoord niet klopt.)
Het hoeft niet. Bestuurders van de andere wegen die daarop uitkomen moeten weten dat ze een voorangsweg naderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het getoonde bord geeft geen voorrangsweg aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat niet, maar als er zo'n bord staat, zullen op die andere wegen ook borden staan die de voorrangssituatie aangeven. Het overige verkeer weet het dus wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep je bent me voor...
Hoeft niet niet, maar je kan t beter wel doen dan niet, als je t wel doet zal je geen boete of iets krijgen, maar stel dat het wel moet en je doet t niet krijg je misschien wel een boete ofso...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij heb je rijbewijs niet neem ik aan ?:p. Geef alleen antwoord als je het antwoord weet, niet als je iets gokt want je weet duidelijk niet waarover je praat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"... maar stel dat het wel moet ..."
Ja dat is nou juist de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees ook de eerste 2 woorden ;)
Ja, de voorrang gaat de hoek om, maar je slaat wel rechtsaf. Het is niet zo dat je een weg hebt met twee zijstraten links.

Als je ervan uitgaat dat het niet hoeft, wat doe je dan als je rechtdoor gaat. Links richting aangeven? Of ga je dan linksaf? Er kan dus verwarring ontstaan over je richting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook al volg je de afbuigende voorrangsweg, toch is het veilig om toch het linker knipperlicht te laten branden, zodat de andere weggebruikers zien welke richting je wilt volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk als je de weg wilt volgen toch beter je rechter knipperlicht moet gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
I'm sorry, je hebt gelijk.
Was niet helemaal de bedoeling nee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit de afbeelding blijkt m.i. geen voorrangsweg.
Jazeker!! Je MOET zelf de richting aangeven!! Heeft niets met sociaal o.i.d. te maken, maar met de wet.
Je verandert wel van richting!
Je hebt hier immers meer mogelijkheden? Ook al buigt de hoofdweg naar rechts, je kunt ook naar links gaan of rechtdoor.
Dus:richting aangeven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En waar kan je dat terug vinden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzin: staat nergens in de WVW of het RVV dat je hier richting aan moet geven als je de hoofdweg blijft volgen! Alleen als je op het betreffende punt van richting verandert (dus van de hoofdweg af, zou afslaan), moet je uiteraard wel richting aangeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hoe doe je dat als je rechtdoor, de hoofdweg verlaat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Etab; Nee, niet bij elke bocht zijn ook zijwegen. Daar zit de crux.
@Etab (en Jol): Dus Etab: als je rechtdoor gaat geef je richting aan naar links? En als je linksafslaat dan? Ook naar links?? Lekker verwarrend!
@Patcat: Dat weet ik niet, maar een vriendin van mij is een hele goeie rij-instructrice. Zij is mijn bron.
@BraBart: Veel mensen denken ook dat ze geen richting meer hoeven aan te geven als ze op een voorsorteervak staan of rijden. Ook een misverstand. Moet nl. wel. Staat dat ergens geschreven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pertinent onjuist antwoord. Het bord staat er juist om aan te geven dat die weg die ogenschijnlijk rechtdoor lijkt te zijn een afslag is. Je hebt, zoals Etab al aangeeft, te maken met een afslag in een bocht (in dit geval dus 2 maar het kan er net zo gemakkelijk 1 zijn). Als je die weg echter op gaat moet je richting aangeven naar links. De weg volgen (de bocht naar rechts) is geen afslaan.
Richting aangeven moet bij afslaan en veranderen van rijstrook. Niet bij het volgen van de weg. Net zo min als je bij iedere willekeurige slingerweg bij iedere stuurbeweging je knipperlicht moet gebruiken. En ja bij beide afslagen moet je hier naar links richting aangeven. Net zo goed als dit geld bij meersprongen. Het wordt vaak wel door je medeweggebruikers gewaardeerd als je in deze situatie richting aan geeft maar dit is meer het gevolg van die veel te grote groep mensen die de verkeersregels die hier van toepassing zijn niet kennen.
Een periodiek herexamen om het rijbewijs te behouden lijkt me dan ook geen overbodige maatregel. @Bessy nog over je laatste opmerking: alle verkeersregels staan netjes opgetekend in de wegen en verkeerswet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OK. Misschien staat juist dit niet in de wet omschreven, maar vrijheid-blijheid is geen goede zaak in het verkeer.
De wet zou hier dan wel wat duidelijker in mogen zijn om misverstanden te voorkomen. De een doet het wel de ander weer niet.
Maar dat is op rotondes ook vaak zo: de een geeft richting aan de ander weer niet. Terwijl dat wel moet(!).
De toevoeging van Hajete hieronder vind ik een zeer nuttige.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, rotondes, ook al zo'n plek waar mensen vaak richting aangeven als dat niet hoeft. Richting aangeven hoeft namelijk alleen als je een rotonde verláát, niet als je een rotonde nadert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar in de praktijk is het super irritant als mensen die 3/4 links afslaan op een of helemaal een U turn maken op een vrij kleine rotonde niet aangeven wat ze van plan zijn. Want de meeste automobilisten geven géén richting aan als het verloop van de weg gewoon rechtdoor gaat.
Dan nog de mensen die gewoon 1/4 rechtsaf slaan, die willekeurig richting aangeven, de ene keer wel de andere keer niet. Den Haag mag er best een een campagnetje van maken.
Geeft regelmatig stress, irritaties en af en toe schades! Bij het oprijden van een rotonde zou richting aangeven om te laten zien wat je van plan bent verplicht moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alle verkeersregels staan in een wet of reglement. Ook is er mog juris prudentie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is interessant: Richting aangeven bij/op een rotonde Richting aangeven Linksaf
Als je voorsorteert naar links bij naderen en oprijden van de rotonde
Richtingaanwijzer uit zodra je op de rotonde bent.
Naar rechts: een kwart voor je de rotonde wilt verlaten. Richting aangeven rotonde Rechtuit
Géén richting aangeven bij naderen en oprijden van de rotonde.
Naar rechts: een kwart voor je de rotonde wilt verlaten. Richting aangeven Rechtsaf
Naar rechts: bij nadering, oprijden en verlaten van de rotonde Bron:
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/5448-autorijles-rotonde-rijden-richting-aangeven-afslaan.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een stukje tekst op een site waar iedereen zonder enige controle teksten op mag plempen met als doel inkomsten uit google adds te verkrijgen. De échte verkeersregels, daarvoor kun je op een site van de overheid terecht: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-zijn-de-verkeersregels-op-een-rotonde.html "Richting aangeven op een rotonde
Bij het naderen en oprijden van een rotonde hoeft u geen richting aan te geven. Ook als u de weg volgt op de rotonde is het niet verplicht naar links richting aan te geven. U volgt namelijk gewoon de weg en verandert niet van richting. Bij het verlaten (afslaan) van de rotonde is het wel verplicht richting aan te geven naar rechts. Bij het verlaten van een rotonde moet u bestuurders die de rotonde blijven volgen laten voorgaan."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Bessy: als je het werkelijk aan die vriendin van je hebt gevraagd (wat ik erg betwijfel) en die heeft jou verteld dat je richting aan moet geven, dan mag ze wel eens op herhalingscursus...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad Suzy, bij een rotonde geef je niet van tevoren richting aan. Vroeger wel, maar dat veranderde net toen ik rijles had 20 jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@SuzyQ
Bedankt voor de link naar de overheidssite. De site zag er niet zo uit als jij beschrijft, vandaar dat het me 'interessant' leek om in de discussie te gooien. Het gaat goed als iedereen zich er aan houd altijd LANGZAAM op rotondes te rijden en ALTIJD richting bij het verlaten ervan te geven.
Iedereen die wel eens op de weg zit (ikke 60.000 km per jaar gemiddeld) weet dat dit vooral bij minirotondes wel eens mis gaat.
Het dan links richting aangeven bij 3/4 linksaf gaan dan geen overbodige luxe. Ambtenaren of politici rijden niet, die zitten in treinen, achterin of op de fiets.
Ja, je moet verandering van rijrichting aangeven.
Dus ook hier.

Toegevoegd na 13 uur:
De richting aangeven is niet een duidelijke wettelijke verplichting maar is in het samenspel met andere weggebruikers een blijk van duidelijkheid en fatsoen, dus "Laat zien wat je doet of wilt gaan doen".
Als je alleen maar datgene doet wat verplicht is en nalaat wat verboden is, dan krijgen we, in meerdere opzichten, een erg enge en benauwde samenleving, waarin moraal en fatsoen niet meer telt.
De Nederlandse wet erkent regels die niet afdwingbaar zijn maar voortspruiten uit moraal en fatsoen (voorbeeld: natuurlijke verbintenis).
Zie voorts art.55 de niet nader omschreven regel over richting aangeven bij "belangrijke geografische verplaatsing".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzin: zie mijn reactie op het antwoord van Bessy.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat wordt bedoeld met "een min fout antwoord"?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zie de aanvulling en de verwijzing, dus nu wel onderbouwD.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus ten compensatie van mij. Fatsoen telt boven regels, bovendien regels zijn ook maar regels, die zo nu en dan ook wel eens aan herziening toe zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is gewoon of het MOET. Nee, het MOET niet. Fatsoen (in deze kwestie nog maar de vraag of het fatsoen of onduidelijkheid is) is iets wat kan worden verwacht, maar dat is nog steeds geen moeten/verplichting. Ik heb de indruk dat iedereen die bij deze vraag stelt dat wel richting aangeven fatsoenlijk is, meer dan 20 jaar geleden zijn rijbewijs heeft gehaald. Wat jongere mensen hebben er geen problemen mee.
absoluut niet nodig, je blijft op dezelfde weg die "gewoon"een bocht maakt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat Koos Spee ooit verteld heeft bij Wegmisbruikers is dat zo'n bord alleen maar aangeeft hoe de voorrangssituatie is; je moet dus nog steeds richting aangeven zoals het zou zijn als het bord er niet stond. (Maar wat hij zegt is niet per definitie wet) Er zijn op internet overigens hele discussies over dit probleem te vinden, en ik heb nog geen definitief antwoord kunnen vinden.

Voor de mensen die vinden dat je geen richting aan hoeft te geven, omdat je een rechtdoorgaande weg zou volgen: dan zou je dus bij de andere 2 "armen" van het kruispunt bij het inrijden *wel* richting aan moeten geven. Maar hoe doe je dat dan ?
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou niet zo moeilijk: wil je in de bocht rechtdoor: In de bocht tegen de wegas aan voorsorteren en als er geen tegenliggers zijn rechtdoor de andere weg oprijden. Wil je linksaf: voorsorteren en richting naar links aangeven, idem voor rechtsaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan houd je wel het verkeer op, want als je geen richting aangeeft mag achteropkomend verkeer jou niet rechts inhalen! Je staat dus gewoon stil op een doorgaande weg. Lijkt me niet zo veilig. Je gaat aan de linkerkant van de hoofdweg af, en gebruikt dus je linker knipperlicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep, je moet wel richting aangeven als je hier rechtdoor wilt. En aangezien we alleen maar uit links en rechts kunnen kiezen, gebruiken we links.
Je volgt de hoofdweg en je hoeft geen richting aan te geven. Je zult er dus ook geen bekeuring voor kunnen krijgen. Uit oogpunt van duidelijkheid naar andere verkeersdeelnemers, verkeersdoorstroming, veiligheid en sociaal weggedrag is het wel wenselijk dat je richting aangeeft, maar nogmaals het is niet verplicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat is verplicht ook blijf je de voorrangsweg vervolgen. Vraag me niet waarom maar het is echt waar. 2,5 jaar geleden heb rijlessen gehad voor mijn vrachtwagen rijbewijs en ik moest echt mijn richting gebruiken. En met mijn examen kreeg ik het ook te horen van mijn examinator
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, dat hoeft niet als je de weg blijft volgen.

Mijn rijleraar zei wel: duidelijkheid voor alles! Dat ben ik wel met hem eens, het is wel fijner voor de andere weggebruikers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het is niet verplicht om in zo'n situatie richting aan te geven. omdat je gewoon met de weg mee gaat,