Wat is er zo belangrijk aan een distrubutieriem bij een auto?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (4)

* De cilinderkoppen van een motor hebben kleppen. Deze kleppen moeten geopend en gesloten worden wat gebeurd met een nokkenas.
* Het tijdstip waarop dit moet gebeuren moet heel nauwkeurig afgesteld worden op een optimale compressie te krijgen.
* De nokkenas worden aangedreven door een ketting, vroeger een ketting, tegenwoordig meestal de distributie riem
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en als tie breekt ben je de pineut
de kleppen beschadigen, lopen vast.
heb een ker mét gebroken distributieriem
en auto vol kinderen langs de weg gestaan
heeeeel vervelend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderen kunnen heeeel vervelend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en toen gesleept door de wegenwacht naar de garage
vonden ze wel spannend..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sommige merken gaan van een riem terug naar een ketting, die hoef je eigenlijk nooit te vervangen.
belangrijk is dat hij op tijd vervangen wordt!

Toegevoegd na 33 seconden:
want als tie breekt ben je de pineut
de kleppen beschadigen, lopen vast.
heb een keer mét gebroken distributieriem
en auto vol kinderen langs de weg gestaan
heeeeel vervelend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderen kunnen heeeel vervelend zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat een geluk had je. helaas kan het ook anders lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had 2100 euro motorschade. Alle kleppen waren krom, de garage heeft een ruilkop op de motor gezet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volvo richting sloop....... Overigens een hele nare ervaring 70 km rijden en ineens 0 km, over en uit!
De distributieriem zorgt ervoor dat de nokkenas, of bij sommige motoren zelfs meerdere nokkenassen, door de krukas wordt aangedreven. Het is van cruciaal belang dat de krukas en de nokkenassen op elkaar zijn afgesteld.
Dat gebeurt tijdens de montage van de riem. De kleppen moeten in functie van de stand van de zuigers op het gepaste moment open- en dichtgaan. Die timing kan in het gedrang komen door een slechte montage, maar ook wanneer de getande riem een tandje overspringt zoiets kan alleen door een slechte riemspanning. Voor elke motor bestaat een spanningswaarde van de distributieriem en die waarde is door de constructeur vastgelegd. De spanning van de riem wordt op peil gehouden door de spanrol en de meelooprol. Er zijn twee types spanrollen. Bij de automatische spanrol wordt de spanning automatisch goed ingesteld. Bij een manuele spanrol moet de monteur de Spanning eigenhandig instellen.
De distributieriem en zowel de span- als meelooprol moeten samen worden vervangen. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat het lager van de rollen versleten is, waardoor de distributieriem extra wordt
belast en zelfs breekt. Als de riem breekt kan de schade heel hoog oplopen. De kleppen komen dan heel dicht bij de zuiger en het is niet uitgesloten dat de deze de zuigers raken bij een riembreuk.

Een preventieve vervanging van de distributieriem en de bijbehorende rollen maakt dat de motor betrouwbaar is. Dat is niet enkel belangrijk voor de klant maar ook voor de garagehouder. Het is altijd een vervelende zaak om hoge reparatiekosten te verantwoorden bij de klant. Als het om een tweedehands auto onder garantie gaat, zijn de kosten voor rekening van de garagehouder. In dit geval is het dus zeker beter professioneel te werken. Als je de riem vervangt omdat deze stuk is, dan is het goed om na te gaan welke motorschade is aangericht. Ook de reden van de breuk is van belang. Zowel de oorzaak als de gevolgen van de breuk moet worden weggewerkt door bijkomende herstellingen. Als je nog nooit eerder bij een bepaald type auto de distributieriem hebt vervangen, dan is het goed om eventuele typische richtlijnen voor de demontage en de montage te kennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belangrijk : volgens het onderhoudschema én liefst nog vroeger de distributieriem laten vervangen. Altijd de volledige kit : dus lagers en vooral ook de waterpomp als die door die riem wordt aangedreven. Laat dit doen in een échte garage en niet bij de bijklussende buurman. Breuk van de riem kan een totale vernietiging van de motor betekenen ! Ook oppassen met de recente motoren met een distributieketting (Nissan, Mercedes, Bmw, etc.) Deze kettingen waren vroeger betrouwbaarder wegens onbreekbaar maar de ervaring leert dat je tegenwoordig slechter af bent met een ketting. Gewoon al maar de vervanging hiervan kan soms oplopen tot 3.000euro !
Geef mij dan maar een motor met een riem !