Waarom zijn motorcilinders altijd rond?

Je ziet nooit een veelhoek of een polygoon?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1K

Het beste antwoord

Bij een ronde cilinder hoef je alleen de diameter goed te maken, dan weet je zeker dat hij past.

Bij een veelhoek moet je niet alleen de diameter precies goed maken, maar ook elke hoek, en de lengte van elke zijde. Dat moet niet alleen voor de cilinderkop, maar ook voor het cilinderhuis.

Een veelhoekige cilinderkop maken die precies in een veelhoekig cilinderhuis past, is dus vele malen moeilijker dan een ronde cilinderkop maken die precies in een rond cilinderhuis past.

Toegevoegd na 1 minuut:

Los daarvan zijn de bewerkingsmachines die nodig zijn voor het maken van een veelhoek, veel gecompliceerder dan de bewerkingsmachines die nodig zijn voor het maken van een rond iets.

Tot slot zijn de krachten op een ronde cilinderkop en een rond cilinderhuis overal even groot. De krachten op een veelhoek zijn op de ene plek veel groter dan op de andere plek, wat de constructie storingsgevoeliger maakt.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk, pure logica. een plus voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank u voor de uitleg

Andere antwoorden (11)

Dat is zodat deze ook linksom en rechtsom kan draaien. Daarnaast ziet het er mooi uit:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoeken worden vies
hoeken zijn lastig uit te boren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heet niet voor niks 'een cillinder' dat is een vorm. Anders zou het wel 'motorveelhoek' heten ofzo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De makkelijkste manier om een stuk staal uit te "hollen" is boren, en dan wordt de kamer vanzelf rond. Een vierkant gat maken bijvoorbeeld is veel moeilijker, met exact scherpe hoeken zelfs niet mogelijk.
Verder is rond de sterkste vorm, het heeft geen zwakke plekken.
Dit geld ook voor de zuiger die in de cilinder heen en weer schuift. Hierop komen veel krachten te staan en als deze vierkant zou zijn zijn de hoeken zwakke punten.
Ook is rond de makkelijkste vorm om een goede passing tussen cilinder en zuiger te verkrijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1) zoals al door anderen aangehaald: hoeken zijn zwakke punten in een constructie.
2) rond = de vorm met kleinste verhouding omtrek/oppervlak. Vermits de omtrek de hoeveelheid wrijving bepaalt, geeft een ronde vorm minder rendementsverlies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Motorcilinders zijn altijd rond. Het is de naam van de vorm. Echter heeft niet elke verbrandingsmotor cilinders. De wankelmotor is bijvoorbeeld meer driehoekig. Fantastiche motor, dat terzijde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn plat-ovaal cilinders gebruikt door de Honda fabriek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat dit de beste vorm is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een belangrijk aspect hierin is de meest optimale afdichting èn smering van de bewegende delen: de zuigers. Bij de ontbranding in de verbrandingruimte wordt de zuiger naar beneden gedreven. Het is natuurlijk erg belangrijk dat die kracht niet 'weglekt' tussen cilinder- en zuigerwand. De zuiger- en olieschraapveren gemonteerd op de zuiger, verzorgen deze afdichting tussen zuiger en cilinderwand. Bij een niet ronde vorm van 'n cilinder zou juist de correcte afdichting mechanisch veel problemen opleveren....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat eenandere vorm dan rond enkel maar nadelen heeft. En hoe zou je om een vier- of zeskantige zuiger de zuigerveren moeten aanbrengen ?

Toegevoegd na 36 minuten:
eenandere = een andere
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buiten de hierboven genoemde vuil en afdichtingsproblemen,

IS het ook van belang dat de brandstof en zuurstof zich mooi door de cilinder verdelen.
Bij een hoek zal de wervel tegenwerking ondervinden en de effectiviteit zwaar reduceren.
De verbranding is niet meer goed.