Als twee voorrangsvoertuigen elkaar tegenkomen op een kruising, wie heeft er dan voorrang?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Voorzover ik het RVV er op nageslagen heb ( art. 29 voorrangsvoertuigen) is dat wettelijk niet geregeld. Als de optische en geluidssignalen gevoerd worden moeten weggebruikers ze voor laten gaan, maar over voorrang verlenen en voor laten gaan van twee voorrangsvoertuigen onderling wordt niets vermeld.

Dan heeft het gezond verstand voorrang. De voertuigen zijn gelijkwaardig qua voorrang en ter plaatse moet opgelost worden, hoe beide voertuigen zo snel mogelijk door kunnen. In het verkeer moeten heel vaak zulke snelle beslissingen genomen worden en meestal gaat dat goed.

Als twee voorrangsvoertuigen elkaar op hetzelfde moment tegenkomen op een kruising, dan vermoedt ik dat ze naar hetzelfde punt onderweg zijn, dus maakt het niet uit wie voor gaat. Diegene die net iets eerder bij de bocht is neem ik aan.

Diegene die van rechts komt.

Gellerd op theorie cursus: Ambulance eerst, dan brandweer en daarna de politie Toegevoegd na 2 minuten: Correctie: Geleerd natuurlijk

Bronnen:
theorie cursus

De toevoeging van opollion heb ik nog nooit gehoord en ik heb zelf toch wat zwaailichtjes op het dak gehad.. maar misschien is het een nieuwe regel? in eerste instantie dacht ik.. logisch.. life savers voor boevenvangers.. twee tellen later dacht ik neee.. immers, ze rijden allemaal omdat iemand hulp nodig heeft. Het lijkt voor de hand te liggen om de ambulance te bestempelen als meer urgent... maar als de politie de kruising niet vrijmaakt, kan de brandweer er niet bij om iemand uit zijn beknelling te bevrijden en is de ambu niet nodig om de patient te vervoeren.. je zou nu kunnen zeggen dat ambulance broeder ook eerste hulp kan verlenen in het voertuig (tijdens de beknelling) klopt.. bij een brand is het voorbeeld duidelijker.. in ieder geval ben ik wel benieuwd naar de gedachte achter de voorrangsregel van Opollion en ik beweer absoluut niet dat het niet kan kloppen.. kom maar op! Mijn idee is dat net als bij andere weggebruikers de "gewone voorrangsregels"het over nemen. Gezond verstand en snelle beslissingen gaan meestal niet samen.. dus voorrangsborden opvolgen en dan rechts gaat voor.. In de praktijk komen dit soort situaties niet voor aangezien anders dan "gewone weggebruikers" dit soort voertuigen anders rijden. In de regel veel meer afstand en zwaailicht betekent niet altijd harder. Door tijdiger voor de kruising afstand en snelheid aan te passen komen ze nooit gelijk bij een kruising aan en is de volgorde meer bepaald door "wie het eerst komt, die het eerst maalt". Hiervoor is een trucje dat we in de scheepvaart als "aanvaringspeilingen" daadwerkelijk leren maar dat je in jouw praktijklessen "vanzelf"aanleert, meestal zonder uitleg: het idee is dat je een kruising nadert en een voertuig rechts van je ziet aankomen. Vanuit jouw stoel kijk je dan door een bepaalde plek van jouw autoruit. Onthoud die plek Twee seconden later kijk je weer naar dat voertuig. Is de plek waardoor je kijkt gelijk gebleven? Dan is aanrijdingsgevaar (in dit geval moet je voorrang verlenen, dus gas los of remmen) Is de plek naar voren verschoven? Dan komt dat voertuig eerder bij de kruising aan en kun je door gas los laten je ruimte iets vergroten. Is de plek flink naar achteren geschoven? Dan kun je er makkelijk voorlangs. Controleer dit nog een keer! In tegenstelling tot de scheepvaart waar iedereen makkelijk "koers en vaart behoudt"is een auto wendbaar en snel gas geven of remmen verandert de boel!

Dan gelden de verkeersregels lijkt me... de regels die in die situatie van toepassing zijn middels borden stoplichten en haaietanden e.d.

er was toch ook een regel: korte bocht voor lange bocht

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100