Welke auto's gaven vroeger zo'n knal uit de uitlaat?

Welke auto's gaven vroeger wel eens zo'n harde knal uit de uitlaat en waardoor kwam dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.9K

Het beste antwoord

Auto's met carburateur kunnen dat! Meestal komt dit door een verkeerde afstelling van de motor.

De mijne kan het ook, ik kan em zelfs laten knallen als ik dat wil..maar dat is zielig. Lief autootje :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, iemand die respect heeft voor zijn auto, mooi om te zien:)
+:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar komt die rare - nou vandaan ?
m.i is het toch geen slecht antwoord
+je

Andere antwoorden (3)

Vroeger deden bijna alle auto's het bij het ineens loslaten van het gaspedaal :-)
Tegenwoordig hoor je het bijna niet meer.
Oude amerikanen zijn er heel erg goed in.

Het kan verschillende oorzaken hebben zoals idd een verkeerde afstelling van de motor, onjuist omgaan met het gaspedaal (teveel pompen) waardoor er onverbrande brandstof voorbij de motor komt,of zelfs een kapotte uitlaat.

Toegevoegd na 2 minuten:
benzine heeft de neiging om in kleine plasjes achter te blijven in de inlaatpoort van een cilinder. Los het gas en de gedaalde druk zorgt ervoor dat de verdrukte vloeistof terug in de ingaande luchtstroom “springt”, waardoor het lucht-brandstofmengsel plots heel rijk wordt. De zuurstof in de cilinder raakt daardoor op vóór alle benzine verbrand is, zodat er hete brandstof mee door de uitlaat glipt, om daar alsnog te ontploffen wanneer ze lucht tegenkomt. Soms komt die lucht uit een andere cilinder (bv. door een misfire of wanneer het mengsel even later weer armer geworden is), soms verbrandt de benzine pas wanneer ze in de buitenlucht terecht komt. In dat geval spuwt de uitlaat vuur.

Moest ff de boeken in voor een mooiere uitleg :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt altijd doordat er onverbrande brandstof(dampen) in je hete uitlaat komt. Dat was niet alleen vroeger zo, dan kan met moderne auto's nog steeds voorkomen. Veel voorkomende oorzaken: Geen ontsteking op het juiste moment en/of onvoldoende vermogen in één der cylinders (mogelijk door lekkage). Zelfs mogelijk een defecte koppakking.
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, kan ook met injectie, niet alleen bij carbs.
De volkswagen Kever was samen met zijn grote broertje de vw bus een groot liefhebber van knallende uitlaten