Wat is een goede marge om te nemen qua reistijd als het belangrijk is op tijd te zijn?

morgenochtend reis ik van leiden naar ede.
volgens routeplanner een reis van een uur, maar ik vertrouw daar niet op, want er hoeft maar iets te gebeuren en je bent te laat.
ik moet er 9 uur zijn, en wil om 7.30 vertrekken.
is dit een goede marge, of zouden jullie eerder of later vertrekken, en waarom?

13 jaar geleden
in: Auto's
1.5K
Rieneke1
13 jaar geleden
ik had laatst een heel verhaal over het castreren van katten, bleek het over pedo's te gaan ;))

Het beste antwoord

Volgens Tomtom (die ook met gemiddelde files rekening houdt) doe je er 1:15 over.

Volgens de VID is de spitsverwachting voor morgenochtend zwaar. Dus waarschijnlijk meer file dan normaal.

Ga dus uit van 1,5 uur reistijd (en langs utrecht is dat helemaal niet vreemd 's ochtends). Afhankelijk van hoe belangrijk het is dat je absoluut op tijd ben zou ik 1:45 tot 2 uur van te voren vertrekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vanuit de randstad naar het westen kom je over de drukste routes van Nederland. Ik zou het dubbele aanhouden van wat de routeplanner aangeeft. Neem tenminste aan dat je een reis met de auto bedoelt (dat schrijf je namelijk niet).

Als het echt belangrijk is, neem ik wel eens een hotel op de plek waar ik moet zijn. Kost een paar tientjes, maar scheelt een berg stress en ellende.
paulus811
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
hmm, ja ik zie het nu ook...
Dat zou moeten lukken in 1,5 uur. De reis vanaf die kant richting het oosten is minder druk dan andersom. Maar 's morgens is het altijd lastig inschatten. Het hoeft maar te regenen en alles zit tegen. Ik zou nog een kwartiertje erbij doen.

Je kunt maar beter een kwartiertje te vroeg zijn dan een kwartier te laat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik altijd www.routenet.nl
Je kunt daar tijdstip van vertrek of aankomst opgeven zodat ook rekening wordt gehouden met de files.
Als je om 7:45 zou vertrekken zou je precies om 9 uur aankomen.
Rekening houdend, dat je ook nog lokale wegen met verkeerslichten hebt en een extra marge in het geval je een drukkere spits dan gemiddeld tegen komt zou ik zelf ook om 7:30 vertrekken, wil je helemaal een veilige marge aanhouden omdat de afspraak heeel belangrijk is vertrek dan om 7:15
Dan ben je wellicht te vroeg maar een kwartier wachten is ook zo weer om.

Mijn bevindingen over de reistijd adviezen van TomTom en routenet zijn, dat ze altijd aan de krappe tijd zijn, vandaar de extra marge.