Hoe kan een flitspaal zonder voertuig worden geactiveerd?

Het bestaat al een tijdje: een flitspaal voor de gek houden waardoor deze als een gek foto's gaat maken. Ik zag net een andere vraag over de de werking van een flitspaal en zit eigenlijk sinds die dag met die vraag.

Wordt dit gedaan met twee elektromagneten die afwisselend van elkaar aan en uit gaan (de een op de eerste lus, de andere op de tweede lus)?

note: De meeste flitspalen werken met lussen in de weg: auto over eerste lus is "inklokken", auto over tweede lus is "uitklokken" en als het dus te snel gebeurd wordt je geflits.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Bij de oudere systemen, kon je inderdaad, met je auto net over de streep gaan stilstaan, met als resultaat dat de automaat dan op hol sloeg.
Dat hebben ze opgelost, door de lussen verder uit elkaar te leggen.
Het is zelfs zo gemaakt, dat als je 1 flits ziet, je een twijfel geval bent, en dan niet daadwerkelijk door het rood bent gereden.
Word je tweemaal geflitst, dan zit je helemaal fout.
En inderdaad, hij reageert gewoon op het magnetisch veld, en je auto is dan de geleider.
Omdat de computer nu grotendeels de zaken aanstuurt, kunnen ze dus meerdere functies op los laten.
Bijvoorbeeld, snelheid in combi met rood licht.
Kwestie van berekenen hoe snel je over de eerste en tweede lus reed.

Leuke wetenschap: Een nederlander heeft de flitspaal uitgevonden, weet alleen de naam niet meer..

Toegevoegd na 4 minuten:
Heb ff gekeken op Wickepedia, bij deze de link...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maus Gatsonides. Dat was een coureur die zelf zijn rondetijden wilde gaan bijhouden (Gatsometer).

Andere antwoorden (1)

Als puber/scholier vaak genoeg je fiets over de lus getrokken en flits ! weer een (onzinnige, maar als 12 jarige wel grappige) foto. Helaas nooit geweten hoe 'snel/hard' men geflitst werd. ;-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens werkt dit ook bij verkeerslichten en slagbomen met een detectielus, als je als fietser weer eeuwig moet wachten: fiets over de lus trekken en het licht wordt groen/de slagboom gaat open.