Mag politie achteraf bekeuren?

Ik heb fout geparkeerd bij een spotterplaats rond schiphol. Daar werd ik aangesproken door de politie. Ter plekke is geen bekeuring uitgeschreven, ook niet verteld dat er een bekeuring zou komen. 2 weken later: een mooie envelop van het CJIB. De vraag is nu dus: had de politie niet direct de bekeuring uit moeten schrijven of minstens kenbaar moeten maken dit te gaan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
6.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bekeuring is toch altijd achteraf? Je moet eerst iets fout doen, dus is het altijd geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zie uitleg: mag de politie nog bekeuren nadat ze je gesproken hebben en in dat gesprek niet kenbaar hebben gemaakt een bekeuring te gaan geven. ze sloten af met: niet meer doen he! daarna reden we allebei weg. (bekeuring was trouwens wel terecht. de manier waarop twijfel ik over!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zou opzich best kunnen... soort van strippenkaart. sorry agent. 20 km te hard? das 3 strippen toch? nooit meer te laat betalen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en dan gaat wilders nog plijten voor een 65+ tarief!

Het beste antwoord

uit de Wet WAHV, Artikel 4, Lid 2:
2.Zo mogelijk wordt aanstonds een aankondiging van de beschikking uitgereikt aan degene tot wie zij zich richt, of wordt deze achtergelaten in of aan het motorrijtuig. De bekendmaking van de beschikking geschiedt binnen vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden, door toezending van de beschikking aan het adres dat betrokkene heeft opgegeven of, indien dat niet mogelijk is en de gedraging heeft plaatsgevonden met of door middel van een motorrijtuig waarvoor een kenteken is opgegeven, aan het adres dat is opgenomen in het kentekenregister.

Indien de brief onbestelbaar blijkt te zijn, wordt de beschikking gezonden naar het in de basisadministratie persoonsgegevens vermelde adres, tenzij dit hetzelfde is als hetgeen is opgenomen in het kentekenregister. Indien de brief ook op het in de basisadministratie persoonsgegevens opgenomen adres onbestelbaar blijkt te zijn, wordt de beschikking geacht aan de betrokkene bekend te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En nu in gewoon Nederlands? (-;
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer er geen aankondiging wordt overhandigd of op de auto achtergelaten, zal in het (aanvullend) PV aangegeven moeten worden waarom dat niet mogelijk was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg roqui, waar vind ik zo'n aanvullend proces verbaal?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens op flitsservice.nl rond. Je kunt daar alle informatie vinden over het opvragen van stukken mbt je bekeuring en hoe je een eventuele bezwaarprocedure het beste kunt voeren.

Andere antwoorden (6)

Als je geflitst wordt krijg je ook geen mededeling dat je wordt bekeurd en valt de bekeuring zomaar op de mat. Het lijkt me dus niet dat de politie verplicht is je mee te delen dat je een boete krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat mag. Uit eigen ervaring.
jc54
13 jaar geleden
Hij bekeurt niet achteraf,

Iedereen denkt dat het verplicht is dat gele briefje te krijgen. Maar dat hoeft helemaal niet.

Ook het verhaal dat je altijd staande moet worden gehouden klopt niet.

Overigens als spotter wordt er op alle forums en plekken gewaarschuwd dat ze enorm pietluttig zijn op parkeren op die plekken. Laat het voor alle spotters een waarschuwing zijn. Ze controleren de hele dag door
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou de politie gesierd hebben als ze je dan maar gelijk een bon hadden gegeven of als ze je aan hadden gesproken.
Beetje laf gedrag van de politie vind ik maar inderdaad ze mogen je wel naderhand bekeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je wordt aangesproken moet er naar je identiteit worden gevraagd welke vervolgens door een id document moet worden gecontroleerd. Dit komt dan weer te staan op het originele formulier wat de agent invult. Het gele briefje is niet verplicht., maar wordt normaal gesproken gewoon uitgereikt. Kortom ik zou in bezwaar gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag helaas. Sterker nog, de politie mag in burger zelfs een bekeuring uitschrijven! En allemaal onder het mom de orde handhaven.

Zeg nou eerlijk, een lullige bekeuring uitschrijven is toch een stuk veiliger dan achter de boeven aanrennen? Echt idioot dat je dan aangesproken wordt en achteraf nog een bekeuring krijgt! Ik vind het echt achterbaks, dat je dan het idee hebt dat je gematst bent en achteraf toch .. beetgenomen bent.

Een hele tijd terug werd ik aangesproken door een agent omdat ik verkeerd geparkeerd stond. Om te beginnen sprak de heer mij respectvol aan zonder grootheidswaan maar straalde echt gezag uit: geen grappen met deze man. Ik was aan het wachten op iemand. Hij wees mij erop dat ik er niet mocht staan en verzocht me vriendelijk om een stuk verder te gaan staan. Hoe voegde eraan toe: "Denk er de volgende keer alsjeblieft aan, een andere collega geeft je misschien meteen een bekeuring, ook al zit je zelf in de auto." Jaren terug zat ik in de auto met een maat van me en er stond een motoragent langs ons. Hij maakte naar hem een gebaar om zijn gordel om te doen. Zo kan het dus ook en ik ben van mening dat dit soort dingen respect afdwingen!

Het meest gekke voorbeeld dat ik heb meegemaakt was in Spanje. Een vrouw zag de politie aankomen en rende uit een cafe. De agent die met een collega stond zei tegen de vrouw: "Maak je niet druk, we weten waar je bent, als je in de weg staat, dan zeggen we het wel even." Natuurlijk was het in het Spaans :D