Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat mijn dochter andere prijzen krijgt bij Airbnb dan ik?

Mijn dochter en ik willen op reis naar Spanje, samen met de kleinkinderen. We waren allebei, terwijl we telefoneerden, aan het kijken op Airbnb om in de buurt van waar we landen een verblijfplaats te vinden.
We hadden beiden iets leuks gevonden, zij voor 68 euro en ik voor 85 euro en stuurden de link naar elkaar door. Bleek dat het over dezelfde woning ging, voor dewelke ik dus 17 euro meer per nacht moet neertellen. Ik wil dat nu nog niet direct aan Airbnb vragen want ik wil niet dat ze mijn dochters prijs ook verhogen, maar hoe kan dat nu? We hebben dezelfde criteria ingevuld dus aantal personen.

9 maanden geleden
3.6K
SimonV
9 maanden geleden
Gebeurt vaker. Hier staat wat info:
https://community.withairbnb.com/t5/Help/I-have-two-accounts-and-get-different-prices-for-reservations/m-p/996956
https://community.withairbnb.com/t5/English-Language-Archive/Guests-seeing-different-prices/td-p/125396
LeonardN
9 maanden geleden
Is toch een compleet bekend verschijnsel. Zelfde gebeurt ook met vliegtickets.
Blijkbaar is er een factor die ervoor zorgt dat een prijscheck bij jou een hogere prijs triggert.
Kijken jullie vanuit hetzelfde land?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het fenomeen waarbij Airbnb verschillende prijzen hanteert voor verschillende gebruikers staat bekend als "dynamische prijsstelling" of "prijsdiscriminatie". Dit is een strategie die veel online platforms en bedrijven toepassen om hun inkomsten te maximaliseren en de vraag en aanbod in balans te houden. Er zijn verschillende redenen waarom Airbnb dit kan doen:
1. Vraag en aanbod: Airbnb past zijn prijzen aan op basis van vraag en aanbod in een bepaalde regio. Als er veel vraag is naar accommodaties op een specifieke datum of in een bepaalde locatie, kunnen de prijzen stijgen. Dit gebeurt bijvoorbeeld tijdens piekseizoenen of bij grote evenementen in de omgeving.
2. Seizoensgebondenheid: De prijzen kunnen variëren op basis van seizoensgebonden patronen. Tijdens drukke toeristische seizoenen kunnen de prijzen hoger zijn dan in het laagseizoen, wanneer de vraag naar accommodaties lager is.
3. Gebruikersprofielen: Airbnb maakt gebruik van algoritmen die rekening houden met gebruikersprofielen, zoekgeschiedenis, klikgedrag en locatie om gepersonaliseerde prijzen te bepalen. Als een gebruiker bijvoorbeeld vaak op luxe accommodaties klikt, kan Airbnb hogere prijzen tonen omdat ze aannemen dat deze gebruiker bereid is meer te betalen voor premium verblijven.
4. Tijd voor reservering: Vroege boekers kunnen soms lagere prijzen vinden dan degenen die last-minute boeken. Dit is een strategie om vroeg boeken te stimuleren en de bezettingsgraad te optimaliseren.
5. Experimenten: Bedrijven zoals Airbnb voeren voortdurend experimenten uit om verschillende prijsstrategieën te testen en te optimaliseren. Hierdoor kunnen prijzen variëren voor verschillende gebruikersgroepen tijdens deze experimenten.
6. Loyaliteitsprogramma's en kortingen: Airbnb biedt vaak kortingen en promoties aan voor loyale gebruikers of nieuwe klanten. Deze kortingen kunnen van invloed zijn op de prijzen die aan specifieke gebruikers worden getoond.
Het is belangrijk op te merken dat het niet altijd transparant is waarom bepaalde prijzen aan specifieke gebruikers worden getoond, omdat veel van deze dynamische prijsstelling wordt beheerd door complexe algoritmen en machine learning-systemen. Hoewel het voor bedrijven nuttig kan zijn om op deze manier prijzen vast te stellen, kunnen consumenten het als oneerlijk ervaren, vooral als ze zich niet bewust zijn van deze praktijken.
(Lees meer...)
9 maanden geleden
SimonV
9 maanden geleden
ChatGPT heeft er verstand van ;-)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding