Al tien eeuwen vóór Christus brachten de Feniciërs gekweekte wijnstokken naar Portugal. Uit onderzoek is gebleken dat al snel daarna in de dalen van de rivieren de Taag en de Sado wijnbouw werd bedreven. Vaststaat dat de Romeinen in Noord-Portugal teeltsystemen als de pergola, de latada en enforcada introduceerden, die heden ten dage nog bestaan. Vooral door toedoen van de Romeinen werd wijnbouw gemeengoed in Portugal. Na de val van het Romeinse rijk gingen de volgende beschavingen door met de productie van wijn. Met het tekenen van het verdrag van Methuen in 1703 kwam de handel tussen Portugal en Engeland op gang. In 1756 was de Porto wijn al zo bekend en populair dat de eerste afgebakende productieregio ter wereld werd vastgesteld: Alto Douro.
De Franse wijnen werden namelijk door de Engelsen geboycot vanwege de vele oorlogen tussen beide landen. Dus gingen zij op zoek naar andere mooie wijnen en kwamen zo terecht in Portugal.
9 maanden geleden